Jungheinrich reduceert CO2-emissie fors

Jungheinrich hef- en magazijntrucks zijn sinds 2005 zo'n 25 procent schoner geworden. Dat blijkt uit een analyse van de CO2-emissies door TÜV Nord Cert. In alle fases van de levenscyclus van de voertuigen is de uitstoot sterk teruggedrongen.

Jungheinrich+reduceert+CO2%2Demissie+fors
© Jungheinrich

Jungheinrich geeft voor de hef- en magazijntrucks een tweeploegengarantie af. Gebruikers krijgen de garantie dat zij met de hef- en magazijntrucks minimaal twee ploegen achtereen kunnen werken met één acculading. Milieuonvriendelijke en kostbare wisselaccu's zijn niet nodig. Gebruikers met een minder intensieve inzet kunnen volstaan met kleine, milieuvriendelijkere accu's.

Uit een analyse van TÜV over de jaren 2005-2015 blijkt dat dit een gunstige invloed op de CO2-emissies heeft. In de gebruiksfase van Jungheinrich hef- en magazijntrucks lopen de CO2-reducties in enkele segmenten op tot 37,8 procent.

Productie

Ook in de fabricage van de voertuigen heeft het bedrijf een verdere vooruitgang geboekt. Bij de productie van lpg- en dieselvorkheftrucks ontstaat bijvoorbeeld ruim 37 procent minder CO2.

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in haar productiefaciliteiten. In de omgeving van Leipzig en München opende het bedrijf nieuwe, hooggeautomatiseerde fabrieken. Bestaande faciliteiten, die uit hun jasje groeiden, konden daardoor op een efficiëntere wijze worden heringericht. Dit zorgt voor minder emissies.

Revisielocatie

Waar voor andere heftruckfabrikanten de levenscyclus van hun producten na de gebruiksfase ophoudt, heeft Jungheinrich een centrale Europese revisielocatie in Dresden opgezet. De machines worden hier na hun werkzame leven gereviseerd voor een tweede leven. Deze 'refurbished Jungheinrich trucks' zijn regelmatig een goed alternatief voor nieuwe machines.

Het tweede leven zorgt voor een verdere vermindering van de CO2-emissies. De reductie loopt op tot 74 procent per gereviseerd voertuig. Omgerekend naar het totaalaantal dat Jungheinrich in 2015 op de markt bracht, zowel nieuw als gereviseerd, scheelt dat 0,4 ton CO2 per verkochte vorkheftruck.

Toekomst

De onderzoekers verwachten voor de toekomst nog grotere verlagingen, omdat Jungheinrich het aandeel gereviseerde machines verder wil uitbreiden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 4°
    10 %
  • Zaterdag
    4° / 2°
    10 %
  • Zondag
    8° / 4°
    10 %
Meer weer