'Elektronische vrachtbrief bespaart sierteelt 18 miljoen'

Met het gebruik van elektronische vrachtbrieven kan de Nederlandse sierteeltsector 18 miljoen euro aan administratieve lasten besparen. Dat meldt Evofenedex, de belangenorganisatie voor verladers en vervoerders.

Deze week vindt de primeur plaats van de elektronische vrachtbrief in de sierteeltsector. Exporteur Hamiplant in Naaldwijk gebruikt de e-CMR bij de levering van planten aan Tsjechische bouwmarkten. Voor Hamiplant brengt transporteur Mandersloot deze week de trolleys met planten naar Tsjechië.

Jasper van der Klaauw, verantwoordelijk voor transport bij Hamiplant, ziet veel voordelen in het digitaliseren van de logistieke keten: 'Door de elektronische vrachtbrief te combineren met onze administratie hebben we minder handwerk, minder papierwerk en meer overzicht. Door efficiëntie bij de planning zijn we ook duurzamer', stelt hij.

Protocol

Sinds 1956 gebruiken transportondernemers in de Europese Unie een papieren vrachtbrief. In 2008 is de mogelijkheid ontstaan om een elektronische vrachtbrief te gebruiken, op voorwaarde dat deze vrachtbrief voldoet aan het e-protocol op het CMR-verdrag en twee aan elkaar grenzende lidstaten het protocol hebben geratificeerd.

Tot nu toe hebben elf landen dit protocol geratificeerd (Nederland, Denmarken, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije, Estland, Letland en Litouwen). Nederland loopt voorop in deze ontwikkeling en zoekt zoveel mogelijk medestanders in Europa, aldus evofenedex. Brancheorganisaties TLN en evofenedex hebben samen de ontwikkeling van e-CMR gestimuleerd.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 4°
    10 %
  • Zaterdag
    4° / 2°
    10 %
  • Zondag
    8° / 4°
    10 %
Meer weer