'Brexit beïnvloedt Britse bloemenverkoop amper'

Britse consumenten kopen twee maanden nadat in een referendum werd gekozen voor een Brexit nog evenveel bloemen en planten als voorheen. Van de tijdelijke dip die kort na 23 juni 2016 optrad, is twee maanden later niets meer te merken, meldt bloemenveiling Royal FloraHolland.

%27Brexit+be%C3%AFnvloedt+Britse+bloemenverkoop+amper%27
© FloraHolland

FloraHolland meet sinds de uitslag van het referendum in Groot-Brittannië wat de gevolgen zijn voor de consumentenbestedingen. Uit deze metingen blijkt dat er vooralsnog geen grote veranderingen zijn. 'De klanten van Royal FloraHolland kopen op dezelfde manier in, ook de klanten die de Britse markt bedienen. Wel kunnen er in individuele gevallen veranderingen zijn die niet in de meting van Royal FloraHolland zichtbaar zijn', aldus de bloemenveiling.

Britse consumenten kopen bloemen en planten vooral in de supermarkt. In de schappen van Tesco, Asda, Aldi en Lidl zijn geen veranderingen waar te nemen ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. De grutters verkopen nog steeds dezelfde soorten en hoeveelheden bloemen en planten, tonen de metingen aan.

Invloed koersdaling

De koersdaling van het Britse pond blijft een belangrijke factor, zegt FloraHolland. Britse bloemenverkopers hanteren ondanks een duurdere inkoop dezelfde verkoopprijs. Zo voorkomen ze, ten koste van de eigen winstmarges, dat de verkoop daalt. 'Op den duur kan deze aanpak onder druk komen te staan.'

De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) maakte onlangs bekend dat de Britse exportmarkt door de dalende koers van het pond stagneert. FloraHolland ziet dit niet terug in de cijfers over de consumentenbestedingen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer