Luxxum nieuw gezicht van Case IH

Case IH liet vorige week bij München enkele nieuwe ontwikkelingen zien bij de middelgrote trekkers. De Luxxum is een nieuwe naam in de Case IH-familie. Deze sluit aan bij de vernieuwde Maxxum.

Luxxum+nieuw+gezicht+van+Case+IH
© Hendrik Begeman

De Luxxum is de opvolger van de Farmall Pro. De serie bestaat uit drie trekkers van 99, 107 en 117 pk. Als krachtbron hebben ze een viercilinder 3,4 liter FPT-motor met een Compact Hi-eSCR -systeem om aan de emissienorm Stage IV te voldoen. HI-e staat voor hoog efficiëntie.

Douwe Hilarius van FPT geeft een toelichting op het emissiesysteem. 'De Luxxum is een vermogensklasse waar jaarlijks tussen de vijfhonderd en duizend uur mee wordt gewerkt. De klant wil een compacte trekker die gemakkelijk in het gebruik is. Dat geldt ook voor de motor.'

Groot uitlaatsysteem

Het nadeel van een Hi-SCR-systeem is dat er een groot uitlaatsysteem nodig is en dat past niet op een compacte trekker. Hilarius: 'Daarom hebben we de HI-eSCR 20 procent kleiner gemaakt. Probleem is dan dat hij alle NOX die uit de motor komt, niet kan behandelen. We hebben daarom ook een EGR (uitlaatgasrecirculatie) op de motor gezet, waarmee we 10 procent van de uitlaatgassen recirculeren. Bij onze concurrenten ligt dat op 15 tot 20 procent.'

Het EGR-systeem is volgens Hilarius te vergelijken met iemand die aan het hardlopen is met een sigaret in de mond. 'Doordat wij nu minder recirculeren, hoeven we geen groter koelpakket in de trekker te bouwen en heeft de motor een schonere verbranding. Daarom is ook een DPF (roetfilter) niet nodig.'

Meer vermogen

De druk van het commonrailsysteem is verhoogd naar 1.800 bar en er is van twee naar vier kleppen per cilinder gegaan. Dit zorgt dat de motor meer vermogen en een hoger koppel heeft in dit segment.

De Luxxum heeft een 32/32 transmissie die is opgebouwd uit een veld- en transportstand in combinatie met vier groepen en per groep vier powershifttrappen. De powershift wordt bediend op de Multicontroller, de hendel die op de nieuwe opklapbare armleuning is geplaatst. Hierop zijn meerdere functies gegroepeerd, waaronder de toetsen voor het instellen van de automatische schakelingen.

Joystick

Naast deze Multicontroller zit er een joystick voor de bediening van de voorlader of fronthef. Hiermee is ook de transmissie te bedienen. Met een plus- en mintoets schakelt de bestuurder de powershift op en neer. In combinatie met de derde toets kan hij ook de groepen schakelen.

Naast de gashendel zit een hendel waarmee het toerental is te programmeren, waarop de automatische schakeling moet plaatsvinden. Er zijn verschillende automatische transmissiemogelijkheden.

De Luxxum heeft een nieuwe CNH-voorasvering en een geïntegreerde fronthef en -aftakas. Het voorladerframe is verbreed voor een beter zicht en af fabriek zijn ze nu leverbaar met een Stoll voorlader. Voor de communicatie tussen de trekker en de machine is de Luxxum klaar voor Isobus II.

Maxxum

De Maxxum is sinds 2004 op de markt. De serie bestaat nu uit vijf trekkers van 115 tot 150 pk. De Maxxum 145 is nu nieuw aan de serie toegevoegd. Ze zijn er in drie uitvoeringen: de Maxxum, de Multicontroller en de CVX. De CVX is de traploos variabele transmissie, de andere hebben een 16/16 viertraps powershift-transmissie of 32/32 met kruipbak.

Vier van de vijf hebben viercilinder 4,5 liter motoren. Het zwaarste model (150 pk) heeft een zescilinder. Dit is het enige model dat niet als CVX leverbaar is. De typenummers van de trekkers komen overeen met het nominaal vermogen. Voor het maximumvermogen moet er ongeveer 30 pk bijgeteld worden.

Wendakkermanagement

De Maxxums hebben nu een nieuw wendakkermanagement, de HMC II. De CVX modellen zijn klaar voor Isobus III. Dat betekent dat de trekker door een machine aangestuurd kan worden, mits deze ook met Isobus III is uitgerust. Nieuw is dat de Maxxum nu kan worden geleverd met een motorrem, waarmee de wielremmen zijn te sparen.

Van de Maxxums is de wielbasis verlengd tot maximaal 2,64 meter, maar met behoud van de wendbaarheid. De hydraulische ventielen, met kleurcode en plus- en minteken, zijn links en rechts van de topstang geplaatst.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer