Dutch Agri Food Week: zet de deur open
Veel mensen hebben nauwelijks weet van wat er gebeurt op land- en tuinbouwbedrijven als het om duurzaamheid en innovatie gaat. Dutch Agri Food Week biedt agrariërs daarom de kans de verbinding met de consument te versterken.
Van 12 tot en met 25 oktober vindt de tweede editie van Dutch Agri Food Week plaats. Ook dit jaar verleent LTO Nederland haar medewerking.
'Dutch Agri Food Week vormt voor primaire bedrijven een bijzonder podium om zich te presenteren aan een breed publiek', vertelt Joris Baecke, akkerbouwer in Nieuw-Namen, lid van de topsector Agri&Food en namens LTO betrokken bij het evenement.
17.000 bezoekers
De eerste editie vorig jaar was, ondanks relatief bescheiden middelen, een succes. Medio oktober 2015 werden door heel Nederland evenementen georganiseerd, die 17.000 bezoekers trokken uit twintig landen. Met als rode draad: voedselproductie en -innovatie.
Baecke roept LTO-leden die interesse hebben in deelname, op zich te melden (zie kader). Hij hoopt dat het evenement een groot aantal activiteiten gaat bundelen.
Landelijke uitstraling
'Want door onder de vlag van Dutch Agri Food Week te opereren, winnen afzonderlijke activiteiten aan kracht. Door de samenwerking krijgen ze een landelijke uitstraling.'
Het programma is nog volop in ontwikkeling. 'Dit is het moment om aan te haken. Dus zet de staldeur open, laat zien hoe aardappelen worden bewaard. De doorsneeconsument heeft geen idee.'
Multifunctionele landbouw
Baecke hoopt vurig dat ook ondernemers in de multifunctionele landbouw de handschoen oppakken. 'Juist daar vindt de verbinding plaats tussen boeren en tuinders enerzijds en consumenten, burgers en maatschappij anderzijds.'
De organisatie wil met evenement laten zien dat de agrarische sector transparant is. 'We maken ook duidelijk dat we maatschappelijk en economisch relevant zijn.'
Ontmoetingsplaats
Ook is Dutch Agri Food Week een ontmoetingsplaats tussen ondernemers. 'Innovatie staat hoog in het vaandel. Dat willen we stimuleren en ondersteunen met ontmoetingen tussen bedrijven, tussen startende ondernemers en investeerders en tussen bedrijven en consumenten.'
Tot slot wil Dutch Agri Food Week benadrukken dat de land- en tuinbouw aantrekkelijk is voor leerlingen, studenten en professionals op de arbeidsmarkt. 'De instroom van kwalitatief goede mensen is voor de land- en tuinbouw van levensbelang.'
Motto
Motto dit jaar is 'Good food, better world'. 'Nederland is het beste voedselland ter wereld met het meest gevarieerde, gezonde, betaalbare en voedselrijke dieet. Dat meldde Oxfam Novib in 2014. In Nederland ligt de lat hoog, veel hoger dan in omringende landen. De sector leunt niet achterover: we willen het iedere dag beter doen. Samen met alle schakels in de keten.'
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
T7.200 Auto Command CVT
Gebruikt, € 69.750
-
John Deere Tractor 6120M (ZOB) #31386
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (BV) #48481
Gebruikt, € 3.289
-
Case IH VESTRUM 110 CVX
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %