Modellenbureau voor planten geopend
Het eerste 'modellenbureau' voor planten is onlangs geopend in Amsterdam: The Plant Agency. Gedurende vier weken, tot 30 april, kunnen stylisten, redacteuren, fotografen en bloggers er 'topmodellen' lenen.
Het initiatief voor The Plant Agency is genomen door Mooiwatplantendoen.nl, een van de consumentenmerken van Bloemenbureau Holland (BBH). 'We krijgen van stylisten en redacties van bladen als VT Wonen regelmatig de vraag of wij planten kunnen leveren en ook van modebladen voor bijvoorbeeld modereportages', licht Monique Kemperman, campagnemanager kamerplanten bij BBH, toe.
'Dan moeten we vaak 'nee' verkopen, omdat wij geen planten tot onze beschikking hebben. Dat vinden we jammer, omdat we voortdurend aan het kijken zijn hoe we planten meer onder de aandacht kunnen brengen. Bekende bladen kunnen daarbij een effectief middel zijn.'
Om aan de vraag naar fotogenieke planten te kunnen voldoen, is BBH op zoek gegaan naar een leegstaand winkelpand in Amsterdam, dat geschikt was om planten op een mooie manier te presenteren.
'We hebben verschillende panden bekeken en vonden deze winkel in Amsterdam Oud-Zuid qua locatie en sfeer het beste passen. We wilden niet in een statig herenhuis zitten met donkere wanden. Deze winkel was mooi wit van binnen en daarin komen de planten goed tot hun recht', vindt Kemperman.
'We hebben met verschillende designers het interieur verder vormgegeven. De 'modellen' staan op witte sokkels met hun naam erop, bijvoorbeeld Beau (voor Beaucarnea) tot Cis (voor Narcis). Het geheel moet de indruk wekken van modellen op een catwalk bij een modeshow, alleen moeten wij erlangs lopen in plaats van andersom.'
Informatie
Alle modellen hebben een eigen setcard, vergelijkbaar met een lookbook van modellen in de mode. Op de setcard van de planten staat een foto van het desbetreffende exemplaar, aangevuld met hun maten, waar ze van houden en in welke kleuren ze verkrijgbaar zijn. Aan de achterkant van de card is praktische informatie te vinden over bijvoorbeeld de verzorging.
Professionals kunnen de planten kosteloos een week lenen voor interieur- of fashionshoots, zodat ze geen hoge kosten hoeven te maken voor een plant die ze maar eenmalig gebruiken.
'We hebben geprobeerd om het modellenbureauconcept zoveel mogelijk door te voeren. Daarnaast hopen we een inspirerende omgeving te hebben gecreëerd waar mensen elkaar kunnen treffen. We hebben een tafel waar planten in zijn verwerkt en waar redacties aan kunnen brainstormen', zet de BBH-vertegenwoordiger uiteen.
'Ons doel is om groen in de woning 'top of mind' te maken bij consumenten en op die manier meer vraag te creëren.'
BBH heeft de planten ingekocht bij een groothandel; een bloemist heeft het 'modellenbureau' verder ingericht. 'We willen vooral een mooi product met topkwaliteit laten zien', zegt Kemperman.
Centrale rol
'In de winkel staan 27 verschillende modellen. Van elk daarvan hebben we er meerdere op voorraad. We hebben een centrale rol gegeven aan de 'woonplant van de maand' van 2016, omdat we daar al met verschillende redacties uitvoerig contact over hadden gehad', licht Kemperman toe.
'Dit jaar hebben we voor het eerst binnen de woonplant van de maand een aantal clusters gevormd, zoals de planten van de maand maart, witte geurende planten. Dat zijn de gardenia, de stephanotis en de jasmijn.'
The Plant Agency is van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 10 tot 18 uur en is gevestigd aan de Gerard Doustraat 76. Er is altijd iemand aanwezig om bezoekers te ontvangen met een kopje koffie, om afspraken in te plannen en de logistieke zaken te regelen.
'We zitten dicht bij de Albert Cuijpmarkt, waar altijd veel publiek op afkomt. Consumenten mogen niets lenen of kopen, maar ze mogen wel binnenlopen. Er zijn al verschillende mensen komen rondkijken en die vragen enigszins verbaasd of het een expositieruimte of een museum is, zo mooi ziet het eruit. Ze mogen dan wel een setcard meenemen en we hopen natuurlijk dat het hen stimuleert om meer planten te kopen. In elk geval zijn die particuliere bezoekers een leuke spin-off.'
Media-aandacht
Dinsdagavond 5 april was het openingsfeest van The Plant Agency. 'We zijn meteen benaderd door diverse media', zegt Kemperman. 'We hebben een item gehad op Radio 2 en Radio 5. Het Parool en NU.nl hebben ook al stilgestaan bij de plantenuitleen. Ze vinden het een leuk en verrassend concept.'
Op donderdag 7 april is The Plant Agency bij RTL Boulevard in de uitzending geweest. Onder de titel 'Jonge blaadjes' liet presentatrice, modeontwerpster en model Nikkie Plessen weten dat ze het een 'leuk initiatief' vindt.
Eind april vindt de evaluatie van The Plant Agency plaats. 'Hoe we verdergaan is afhankelijk van hoe het loopt', zegt Kemperman. 'Het is uiteindelijk niet onze corebusiness, maar de agenda loopt al aardig vol met afspraken, onder andere met de bladen Grazia, Linda en VT Wonen.'
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Pottinger Jumbo 8010L
2016, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320FC Frontmaaier
2015, P.O.A.
-
SOLIS SOLIS 26
2022, € 10.500
-
Stiga E-ride C500
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %