Europeanen eten meer zoete aardappelen

Steeds meer Europeanen kopen zoete aardappelen uit Amerika. Dat blijkt uit onderzoek door ASPMI. Vorig jaar ging het om 181.000 ton, 33 procent meer dan in 2014.

Europeanen+eten+meer+zoete+aardappelen
© Wikipedia

Het marketinginstituut ASPMI is opgericht om de Amerikaanse zoete aardappelen internationaal te promoten. Onlangs heeft ASPMI in Europa een enquête uitgevoerd.

Het aantal ondervraagden dat meerdere malen per week zoete aardappelen koopt, bleek in een jaar met 183 procent te zijn toegenomen. Tegelijk steeg het aantal ondervraagden dat aangaf Amerikaanse zoete aardappelen te kopen met 150 procent.

Promotie

De Europese markt voor de zoete aardappel is in de afgelopen vijf jaar ongeveer verdubbeld en in tien jaar tijd met 300 procent gegroeid. Dat is mede een gevolg van de promotieactiviteiten.

Amerika is met marktleider met ongeveer de helft van de wereldproductie aan zoete aardappel. Op enige afstand volgen Israël met zo'n 18 procent en China met 13 procent.

Noordwest-Europa

Phaff Export Marketing in Dronten is door ASPMI in Nederland gekozen om de exportmarketing voor Noordwest-Europa te coördineren.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer