Nadat de Tweede Kamer het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam in 1976 had afgewezen, laaide het debat telkens op. Werkgevers wezen op het economisch belang van doorstroming, Den Haag en Rotterdam wilden af van de files op de A13, maar de tussenliggende gemeenten wilden het laatste stukje groen in hun buitengebied niet opgeven.
Toenmalig gedeputeerde van provincie Zuid-Holland Marnix Norder wist in 2001 de impasse te doorbreken. In zijn ‘Norderplan’ bracht hij alle partijen en belangen bij elkaar in een initiatief om niet alleen in 7 kilometer snelweg te investeren, maar in 7 vierkante kilometer rond de A4.
Hierdoor gingen alle partijen samenwerken in één programma, de Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS), waarbij werd gesproken over de randvoorwaarden die nodig waren als de A4 zou worden aangelegd. Gelijk met de aanleg van de Rijksweg werd geïnvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen.
‘Ik liet iedereen tekenen hoe ze het gebied van 7 bij 7 kilometer wilden hebben’, zou Norder later zeggen. ‘Het plan paste op twee A4’tjes. De meters rapporten kwamen pas later. Ik constateer dat van die plannen 90 procent is uitgevoerd.’
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZND) #65695
Gebruikt, € 5.247
-
John Deere Professionele zitmaaier / tuintrekker X147R (HG) #275222
Gebruikt, € 4.999
-
Alltrec Professionele zitmaaier / tuintrekker 4810T (HG) #21051
Gebruikt, € 62.500
-
Massey Ferguson 5S.125 Dyna-4
2023, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Weer
-
Donderdag7° / 3°10 %
-
Vrijdag4° / -1°10 %
-
Zaterdag5° / -2°5 %