Duitse sierteeltmarkt dijt weer iets uit
Duitse consumenten en instellingen hebben in 2014 voor 8,6 miljard euro aan sierteeltproducten gekocht. De uitgaven waren iets hoger dan in 2013.
Ruim een derde van de 8,6 miljard euro werd besteed aan snijbloemen, blijkt uit cijfers van het Verband des Deutschen Blumen- Groß- und Importhandels (BGI). Na de snijbloemen zijn boomkwekerijproducten met een aandeel van 21,4 procent de belangrijkste groep. De taart wordt verder verdeeld onder tuinplanten (20,8 procent), bloeiende kamerplanten (13,1 procent), groene kamerplanten (4,9 procent), bloembollen (2,8 procent) en kruiden (2,1 procent). De laatstgenoemde productgroep groeit wel het snelst.
Herstel na crisis
Volgens Frank Zeiler van het BGI heeft de sierteeltverkoop nog steeds niet het niveau bereikt van 2008, het jaar voor de crisis. Toen lag de totale verkoopwaarde van sierteelproducten in Duitsland op 8,95 miljard euro. De Duitse organisatie verwacht dat dat ook niet eerder zal gebeuren dan in 2018. 'Daar gaat zeker tien jaar overheen', schetst Zeiler de situatie.
Gemiddeld besteedde een Duitser 37 euro aan bloemen in 2014. Daarbij is wel sinds 2010 de trend te zien dat boeketten meer in zwang raken, wat ten koste gaat van de monobossen. Een monobos bracht vorig jaar doorsnee 3,12 euro op, wat een lager bedrag is dan in 2013. De Duitse consument gaf gemiddeld 8,82 euro voor een boeket uit. Dat was de hoogste prijs in zes jaar. Ondanks dat de afzet van boeketten groeit, vormen monobossen nog steeds de hoofdmoot van de Duitse bloemenverkoop.
Voor kamerplanten werden in 2014 hogere prijzen betaald dan in 2013. 'Die hogere prijs compenseerde bij groene kamerplanten nog wel de daling van het verkochte volume, maar bij bloeiende kamerplanten was dat niet zo', vertelt Zeiler. Hij signaleert dat de verkoop van traditionele kamerplanten moeizaam verloopt en dat nieuwere soorten beter van de hand gaan.
De afzet van tuinplanten en boomkwekerijproducten zit in de lift in Duitsland. Zeiler zegt dat de toegedichte gezondheidsaspecten aan groen en trends als urban gardening de verkoop opstuwen.
Minder koopt meer
In Duitsland is al jarenlang de ontwikkeling gaande dat minder mensen meer bloemen en planten aanschaffen. In 1982 kocht 94 procent van de Duitsers snijbloemen. In 2013 was dat nog 71 procent. Hetzelfde beeld is bij potplanten bespeurbaar: in 1982 kocht nog 72 procent van de Duitse bevolking potplanten, in 2013 was dat 47 procent.
'Minder mensen kopen dus bloemen en planten, maar ze geven er meer geld aan uit', legt Zeiler uit.
De niet-kopers zijn vooral in de jongere leeftijdsklassen te vinden. 'De verkoop van bloemen en planten richt zich in grote mate op mensen die ouder zijn dan vijftig jaar. De interesse in bloemen en planten van deze leeftijdscategorie is nog nagenoeg hetzelfde als dertig jaar geleden. Biologisch was toen bij hen een item en is dat nog steeds. Hetzelfde geldt voor Fair Trade.'
Wel is de Duitse consument vrijer geworden in zijn keuze waar hij de bloemen koopt. 'Een Duitser neemt net zo gemakkelijk de ene dag een bosje bloemen van 1,99 euro bij de Aldi mee, als dat hij de volgende dag een bloemstuk van 60 euro bij de vakhandel koopt. De consument is wat dat betreft niet meer in een hokje te stoppen', stelt Zeiler.
'Als consumenten een leven lang hetzelfde kooppatroon bij bloemen en planten hebben, leidt dit tot een probleem', waarschuwt Zeiler. 'Dat zou inhouden dat de huidige jongere zijn desinteresse voor bloemen en planten behoudt.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Krone KW 6.40/6
Gebruikt, € 2.500
-
781
Gebruikt, € 4.000
-
Simplicity - Conquest 52" 2 Tuintractor
2018, € 2.950
-
Pottinger Europrofi I
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %