Groente en fruit op elk moment van dag

De groente- en fruitconsumptie in Nederland neemt af zonder eenduidige oorzaak. Deskundigen verwachten dat de oplossing is te vinden in groente en fruit eten op meerdere momenten op de dag. Met een promotiecampagne wil GroentenFruit Huis de consumptie met 5 procent laten stijgen.

Groente+en+fruit+op+elk+moment+van+dag
© Thierry Schut

Ondanks campagnes die benadrukken dat groente en fruit gezond zijn, neemt de consumptie ervan af. In de eerste helft van 2015 kochten Nederlanders 3 procent minder verse groente dan en bijna evenveel vers fruit als in de eerste helft van 2014.
'Die dalende tendens zien we al jaren', zegt Wilco van den Berg, verantwoordelijk voor marktinformatie bij GroentenFruit Huis. 'Na het ingaan van de Russische boycot zagen we een opleving, met een toename van de verkoop van sommige producten, waaronder paprika, tomaat, Conférence-peer en Elstar-appel. Maar daarna is de verkoop weer teruggezakt.'
Dat consumenten over zouden schakelen op conserven of diepvries, lijkt Van den Berg onwaarschijnlijk. 'Consumenten kopen voor zo'n 90 procent verse producten en dat is maatgevend voor de groente- en fruitconsumptie', licht hij toe.
'Marktonderzoeksbureau GfK, dat de cijfers aanlevert, neemt ook gemaksproducten als gesneden groente en panklare producten mee. Zij werken met een panel van tienduizend huishoudens, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking.'
Als een van de verklaringen voor de afname noemt de marktdeskundige de veranderde eetpatronen. 'Vroeger aten gezinnen in Nederland aardappelen en vlees bij de warme maaltijd, met groenten als bloemkool en witlof. Tegenwoordig eten mensen meer pasta en oosterse gerechten en hebben ze minder tijd om groenten te bereiden. Dat geldt zeker voor jongeren', constateert hij.
'Diverse partijen publiceren recepten met ingrediënten als hulpmiddel om gerechten klaar te maken. Ook zie je steeds meer kleine verpakkingen als gevolg van het stijgende aantal eenpersoonshuishoudens.’

Seizoensartikelen

Woordvoerder Roy van der Ploeg van het Voedingscentrum weet niet waarom consumenten minder groente en fruit eten. 'Wellicht denken mensen dat verse producten duur zijn, hoewel seizoensartikelen over het algemeen relatief goedkoop en volop voorradig zijn', zegt hij.
'De meeste mensen weten dat verse producten gezond zijn, maar toch eten ze er te weinig van. Wij benadrukken dat je groente en fruit ook als tussendoortje kunt eten, niet alleen bij de avondmaaltijd.'
Het Voedingscentrum heeft geen budget voor een nieuwe campagne. 'Maar via onze website en op sociale media geven we tips en recepten. Het lukt bijvoorbeeld beter om 200 gram groente te eten als je twee verschillende groentes op tafel zet', zegt Van der Ploeg.
'Onze website is in 2014 zo'n 17 miljoen keer bezocht, een groei van 12 procent ten opzichte van 2013. Onze apps, zoals de Eetmeter, een voedingsdagboek, hebben een grote hoeveelheid gebruikers. We proberen zo veel mogelijk Nederlanders te bereiken, met ook aandacht voor doelgroepen als zwangere vrouwen, gezinnen met een baby en ouderen, bij wie snel een gebrek aan vitamine D op de loer ligt.'
Voorzitter Ad Nagelkerke van de NVVL, het Network for Food Experts, en managing partner bij communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners, sluit zich hierbij aan. 'Uit onderzoek is gebleken dat voor de consument de hoge prijs van groente en fruit en het beperkte aanbod een drempel zijn. Dat is opmerkelijk, omdat in het seizoen de prijzen niet hoog zijn en er over het algemeen een uitgebreid aanbod is', zegt hij.
'Het lijkt erop dat het voor de consument vooral te maken heeft met de moeite die hij moet doen om groente en fruit te bereiden in verhouding tot andere voedingsmiddelen met een vergelijkbare prijs.'
GroentenFruit Huis werkt aan een collectieve communicatiestrategie. Die is voorgelegd aan een deel van de leden en heeft als ambitie om in 2020 de groente- en fruitconsumptie met 5 procent te laten groeien.
De campagne steekt in op gedragsverandering door mediacampagnes, in combinatie met aanwezigheid op de winkelvloer, in bedrijfsrestaurants en in kiosken. In kwartaalcampagnes zal de ene keer de nadruk wat meer op groente, de andere keer wat meer op fruit liggen.

Verschillende momenten

GroentenFruit Huis wil bijvoorbeeld consumptie van groenten en fruit op verschillende momenten van de dag stimuleren. 'Bij de lunch is komkommer, tomaat of wortel heerlijk en fruit kun je de hele dag door eten', zet van den Berg uiteen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer