Streekproduct kent veel sleutels naar succes
AgroProeftuin Noordoost-Brabant wil een regionale broedplaats zijn voor vernieuwing en verduurzaming in de agrarische sector. Ook in de wereld van streekproducten gebeurt er veel op dat front, bleek onlangs tijdens een bustour.

Het aan de man brengen van streekproducten is vaak een moeizaam proces, waarbij de logistiek nogal eens een bottleneck blijkt te zijn. Gelukkig zijn er ook genoeg succesformules op de markt. Agrarisch ondernemers en vernieuwers in de voedselketen konden vorige week tijdens een bustour horen en zien welke formules dat zoal zijn. Innovaties die niet alleen geld in het laadje brengen, maar ook bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven, zoals schoon water, een gezonde bodem en meer biodiversiteit.
De bus houdt als eerste halt bij de vasteplantenkwekerij van maatschap Lucassen in Afferden, waar alles draait om een gezonde bodem. Ondernemer Peter Lucassen heeft als missie om de hoge stuifzandgronden in het Maasduinengebied, waarop de teelt plaatsvindt, blijvend gezond te houden.
Waar Lucassen zijn pijlen richt op de bodem, vertelt Robert Hermens op de Eiwitcampus in Beers dat het zijn missie is om lokale producten voor een goede prijs aan de man brengen met 'Goei Gerei in Land van Cuijk'. Het concept is succesvol, want er zijn inmiddels meer dan 8.000 boxen met streekproducten verkocht. Er blijkt dus vraag te zijn naar producten uit de eigen streek. Maar de grote uitdaging is de logistiek, verklapt Hermens.
Hoeveel tweeverdieners jonger dan 35 jaar komen nog in supermarkt?
Goei Gerei begon met een kookboek waar op de ene pagina een boer uit het gebied staat en op de pagina ernaast een recept met het voedselproduct dat de boer produceert. 'Ik wil mensen bewust maken dat boeren zorgen voor eten en dat de agrarische sector goede dingen doet', zegt Hermens. Het boek werd een succes. Bedrijven kochten het voor hun personeel of als relatiegeschenk en in alle supermarkten in de streek konden mensen een kortingsbon meenemen.
Het huidige Goei Gerei komt voort uit samenwerking met Support Your Locals, die de verkoop van de Goei Gerei-boxen en de Goei Gerei-relatiepakketten verzorgt. Klanten zijn particulieren en bedrijven die de boxen en paketten gebruiken voor relatiegeschenken en kerstpakketten. De boeren die de producten voor de pakketten leveren, merkten dat hun omzet iets steeg door herhalingsaankopen.
Zwakheden
Maar het verdienmodel kent nog zwakheden, is Hermens eerlijk. Er is veel vrijwilligerswerk nodig om het tot een succes te maken. Want producten aan huis bezorgen is kostbaar en tijdrovend. Hermens: 'Als wij alle uren zouden moeten betalen, zou een voedselpakket van ons een tientje duurder zijn.'
Hermens houdt zijn toehoorders voor dat de meeste producten in de supermarkten meestal vele duizenden kilometers afleggen, voordat deze bij de consument op het bord liggen. 'Wij verkorten die afstand tot twintig kilometer.'
De groep consumenten die een meerprijs wil betalen voor producten uit de korte keten is echter relatief klein. Voor een goed verdienmodel is een veel grotere groep consumenten nodig. 'Het kan wel, maar er is een gesmeerd distributiekanaal voor nodig', stelt Hermens.
Hij geeft aan dat de organisatie op zoek is naar mogelijkheden om te groeien. Een van de sleutels daarvoor is een efficiënte distributie. Hij denkt nu aan distributie via plekken waar mensen toch al komen, zoals supermarkten. 'In mijn perceptie zouden mensen de streekproducten in de supermarkt moeten kunnen kopen', gaf hij aan.
Maar niet iedere ondernemer is het daarmee eens: 'Hoeveel mensen kopen over tien jaar nog in de supermarkt?', vraagt er een. 'De jongere generatie laat alles bezorgen. Hoeveel tweeverdieners jonger dan 35 jaar komen nog in supermarkt?'
Dure opties
Andere opties, zoals weekmarkten en boerderij-automaten passeren ook de revue. Maar zonder onbetaalde uren zijn alle opties te duur. De stichting Goei Gerei heeft nu een subsidie gekregen van Novex De Peel, waarin alle overheden in het gebied samenwerken, om uit te zoeken welke optie het meest kansrijk is voor een succesvolle groei van de verkoop van streekproducten via de korte keten.
De ondernemers in de zaal bespreken daarop met Hermens diverse andere concepten van streekproducten, zoals Lekker Brabant, de Lokalist en het inkoopplatform Beukk (Beter eten uit korte keten)..
Op de laatste stop van de bustour vertelt Geert van der Veer, oprichter van de Herenboeren, over consumentencoöperaties. Bij deze vorm komt de consument naar het product toe. Sterker nog: consumenten zijn mede-eigenaar van de boerderij waar de producten worden gekweekt en gehouden.
Het streven van Van der Veer is om boer en consument bij elkaar te brengen, ook op grotere schaal. De meeste mede-eigenaren van de Herenboerderijen zijn autochtone, hoogopgeleide mensen. Van der Veer denkt aan een boer-burgercoöperatie die ook voor mensen met een kleine beurs interessant is.
Wat wil de consument op het bord zien?
Friek van Helden van FoodHelden gaf tijdens een excursie van AgroProeftuin Noordoost-Brabant uitleg over de wensen van consumenten. Van Helden heeft veel ervaring in de voedingsmiddelensector en is zelfstandig adviseur. Ze hield een pleidooi voor gezond voedsel van dichtbij, goed voor bodem en biodiversiteit. 'Dan gaan de zorgkosten omlaag. Als je dat kunt knopen aan wat de consument wil, dan wordt het een succes.' De vraag is echter of de consument wel gezond voedsel wil. Martien Bos van Smaakcentrum Land van Cuijck liet tijdens de bijeenkomst zien waaruit een populair product als de BigMac bestaat. 'Ongelooflijk dat mensen dat kopen', vindt Bos, die met smaakcentra kinderen bewust wil maken van gezonde voeding. Volgens Van Helden kun je consumenten toch verleiden om streekproducten te kopen. Onder meer met een product dat zich onderscheidt, met specialiteiten en met een goed verhaal.Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6130R (SB) #51556
Gebruikt, P.O.A.
-
Vicon Schudder Fanex 804 (BS) #31330
Gebruikt, € 13.100
-
T7.315 Heavy Duty New Generation PLM12
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 360M (1000rpm)
2018, P.O.A.
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Drachten
Akkerbouw medewerker in Creil
AB Vakwerk Groep B.V. - Creil, Noordoostpolder
Allround medewerker akkerbouwbedrijf (meerdere kandidaten)
AB Vakwerk Groep B.V. - Wieringerwerf (Hollands Kroon)
Weer
-
Vrijdag17° / 8°20 %
-
Zaterdag11° / 9°90 %
-
Zondag13° / 6°20 %