Limburgse organisatie start met aspergecampagne
Asperges. De komende maanden worden ze weer volop uit de grond gestoken. Het is een bijzonder streekproduct waar de provincie Limburg trots op is. Vanuit Limburg Marketing is daarom onlangs gestart met een aspergecampagne. Doel is bezoekers naar de regio Hart van Limburg trekken.
De asperge werd zo'n vijfduizend jaar geleden al gegeten in Egypte. Vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw worden asperges geteeld in Nederland, met name in provincie Limburg. Voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wijzen voor Limburg op een areaal van 1.774 hectare.
De groente wordt ook wel Koningin der Groente, het Witte Goud en de Parel van het Land genoemd. En naast het feit dat asperges volgens consumenten heerlijk zijn – uit cijfers van GroentenFruit Huis blijkt dat de Nederlandse consument jaarlijks gemiddeld 0,9 kilo verse asperges eet –, zijn ze gezond en worden ze gezien als een superfood. Dit vanwege de hoeveelheid mineralen en vitamines in asperges.
Wanneer asperges uit de grond gestoken kunnen worden, trekken veel mensen naar de provincie toe om het witte goud te halen of te proeven. Daarom is Limburg Marketing deze week gestart met een aspergecampagne.
Doel van de campagne is consumenten op verschillende manieren te laten genieten van asperges, maar ook om (agrarisch) ondernemers te ondersteunen en onder de aandacht te brengen in een periode waarin zij hun product moeten afzetten.
Aspergeroutes
Limburg Marketing heeft in Noord- en Midden-Limburg diverse routes uitgestippeld die per fiets, met de auto of te voet te ondernemen zijn. Onder andere in het Limburgse Peelgebied. Dit gebied kent in de provincie het grootste aanbod aan asperges.
In het Limburgse Peelgebied is een aspergefietsroute op papier gezet van zo’n 34 kilometer. Daarnaast zijn er routes uitgestippeld in de regio’s Venray, Roermond, de Meinweg, Leudal en Stramproy. De routes variëren van 30 kilometer tot bijna 60 kilometer.
Langs die routes zijn verschillende aspergevelden te zien. 'Deze velden zijn te herkennen aan het aparte streeppatroon van opgehoogde aarde', melden de organiserende instanties. 'Maar ook aan de diverse verkooppunten, want vrijwel elke Limburgse aspergeboer verkoopt asperges aan de deur, via een kraampje of in een boerderijwinkel.'
Evenementen
Naast de aspergeroutes vinden er in de regio verschillende asperge-evenementen plaats. Voorbeelden hiervan zijn het Aspergegilde en de Aspergie. Ook vindt het Aspergefestijn in Horst plaats.
De Limburgse horecasector neemt ook deel aan de aspergecampagne. De culinaire stengels staan van begin april tot en met 24 juni, op de naamdag van St. Jan, op de menukaart van verschillende restaurants in provincie Limburg. Ook zijn er diverse proeverijen, arrangementen en diners.
Agrotoeristisch Limburg
Limburg Marketing is een Destinatie Management Organisatie (DMO) die in Noord- en Midden Limburg de regiomarketing verzorgt op het gebied het vrijetijdsdomein. Zij werken samen met overheden, ondernemers en andere betrokkenen binnen recreatie en toerisme. Naast promotie van de regio voeren zij ook de gastheertaak uit. Dat doen ze door het exploiteren van VVV-vestigingen en agentschappen.Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Withag weidesleep 6 mtr hydro
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga VILLA 15 HST
Nieuw, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2008, € 23.500
-
Case IH LUXXUM 100
2017, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %