Kwekers zien fossielvrije, biologische productie als ultiem doel
Tesselaar Alstroemeria was een van de genomineerden voor de Greenovation Award. Vooral de inspanningen op het gebied van duurzaamheid konden rekenen op waardering van de jury. Daar gaat het bedrijf de komende jaren mee door. Het ultieme doel? Biologische alstroemeria's kweken.
Op zijn tiende verhuisde Rick Tesselaar vanuit het Noord-Hollandse Heerhugowaard naar het Flevolandse Luttelgeest. Zijn vader had aan de Kalenbergerweg in Luttelgeest een oude rozenkas van 2 hectare gekocht. De periode die volgde, was er een van experimenteren.
De ondernemer teelde verschillende gewassen, waaronder freesia, alstroemeria en lelie. Enkele jaren later was daar het moment om te kiezen en besloot hij volledig in te zetten op de teelt van de alstroemeria. Daarop ligt de focus vandaag de dag nog steeds.
Steviger en sterker
Volgens Karolien Tesselaar is de alstroemeria een bloem die door de jaren heen sterk is ontwikkeld. 'Twintig jaar terug was het een bloem die behoorlijk stond te wapperen in de emmer. Door veredeling zijn de rassen steviger en sterker geworden en kon de productie worden opgevoerd. Daardoor was er beter brood te verdienen in de teelt.'
Uiteindelijk willen we natuurlijk niet betalen om onze resterende uitstoot goed te maken
Dat zag ook de vader van Rick Tesselaar. De oorspronkelijke rozenkas werd uitgebreid van 2 hectare naar 4 hectare. 'Dat paste precies op de kavel', zegt Karolien Tesselaar. Daarnaast kwam schuin achter het bedrijf een kavel vrij. Er was geen twijfel, er kwam nog 2 hectare bij.
In die eerste uitbreidingsjaren had Rick Tesselaar zijn intrede in de maatschap van zijn vader en broer genomen. 'Dat ging een aantal jaren goed, maar uiteindelijk zag Rick meer kansen zonder zijn vader en broer. Je kunt je voorstellen dat dit een minder gezellige periode is geweest', legt Karolien Tesselaar uit. 'Al is het allemaal goed gekomen. Rick is uiteindelijk alleen verder gegaan met twee locaties van in totaal 6 hectare. Vlak daarna, in 2015, zijn wij elkaar tegen het lijf gelopen', blikt ze terug.
Uitbreiding
Zoals Karolien Tesselaar beschrijft, zag Rick Tesselaar veel kansen. Verdere uitbreiding was daar onderdeel van. 'Aan de Weteringweg hadden we een locatie die nog net met 1 hectare kon worden uitgebreid. Dat hebben we vier jaar geleden gedaan. Drie jaar terug hebben we deze locatie aan de Blankenhammerweg gekocht', zegt Karolien Tesselaar op het moment dat Rick Tesselaar de kantine binnenkomt om bij het gesprek aan te sluiten. 'Zo kwam er nog 3 hectare bij.'
In totaal beschikt Tesselaar Alstroemeria nu over 10 hectare, verdeeld over drie locaties. Daarmee zijn ze de grootste alstroemeriakwekerij van Europa. 'Dat betekende ook dat we het wat betreft marketing professioneler moesten aanpakken. Op dat moment besloot ik mijn intrede te doen. Zo zijn wij Directie Tesselaar geworden', zegt Karolien Tesselaar.
Oprecht duurzaam
Tijdens die professionaliseringsslag is een aantal kernwaarden opgesteld. Een daarvan is: 'Oprecht duurzaam'. In het kader daarvan is Tesselaar Alstroemeria zes jaar geleden gestart met voetafdrukmetingen. 'We wilden weten welke impact ons productieproces heeft op de planeet', verklaart Karolien Tesselaar. 'Het kan niet zo zijn dat wij door onze bedrijfsvoering de aarde naar de bliksem helpen. Aan de hand van die voetafdrukberekening kunnen we beter bekijken welk effect een bepaalde keuze op de planeet heeft.'
Sinds gestart is met het meten van de voetafdruk is de CO2-uitstoot per steel bij Tesselaar Alstroemeria gedaald van 450 naar 320 gram. 'Als je die afname van 130 gram maal 36 miljoen stelen doet, dan mogen we best trots zijn op de besparing die we al hebben gemaakt', vindt Karolien Tesselaar. 'Al zien we het liefst dat we geen of zelfs een positieve voetafdruk achterlaten op de planeet.'
Aanplant van bomen
Bij het ras Mistral is er daarom voor gekozen de uitstoot te compenseren door de aanplant van nieuwe bomen. 'Officieel is de productie van Mistral daarmee CO2-neutraal. Maar goed, uiteindelijk willen we niet betalen om onze resterende uitstoot goed te maken.'
Het ultieme doel is om fossielvrije, biologische alstroemeria's te kweken, benadrukt Karolien Tesselaar. De eerste stap daarin is al genomen. 'Het land hiernaast is in omschakeling naar biologisch. Als we kunnen voldoen aan de eisen voor de Skal-certificering, kunnen we daar starten met de teelt van biologische alstroemeria's, zegt Rick Tesselaar.
Gewasbeschermingsmiddelen
Bij Tesselaar Alstroemeria wordt in bijna 98 procent van de gevallen al een biologisch gewasbeschermingsmiddel gebruikt. Karolien Tesselaar: 'We hebben nog maar twee tot drie beestjes waar we niet op een biologische manier vanaf komen. Dan moeten we wel aan de slag met chemie. Het liefst willen we dat niet, want we streven naar een teelt zonder gebruik van chemische middelen. Tegelijkertijd willen we ook geen gaten in het blad en geen daling in de productieaantallen.'
Zowel Rick als Karolien Tesselaar ziet de afzet van biologische alstroemeria's als een uitdaging. 'Het aantal consumenten dat bewust kiezen voor biologische bloemen is klein. Die markt zal de komende jaren groeien, maar het wordt nooit 100 procent', verwacht Rick Tesselaar.
Verhaal vertellen
'We moeten consumenten daarin beter opvoeden. Velen van hen hebben geen idee wat biologisch precies inhoudt. Als we dat verhaal beter kunnen vertellen, kiest consumenten misschien vaker bewust tussen sierwaarde of duurzaamheid. Ik geloof dat het meten van je voetafdruk daar een sleutelrol in kan spelen', voegt Karolien Tesselaar toe.
Tijdens een rondleiding door de kas wordt duidelijk wat de ondernemers bedoelen met de kernwaarde 'Samen betrokken'. Karolien Tesselaar begroet de werknemers allemaal in hun eigen taal. 'Volgens mij komt het woord 'goedemorgen' elke ochtend in wel vijf talen voorbij', lacht ze. 'We vinden binding belangrijk. Daarom werken we vooral met vast personeel.' Het personeelsbestand bestaat uit zo'n tachtig medewerkers.
Huisvesting
Omdat het sierteeltbedrijf in een buitengebied ligt, is huisvesting een uitdaging. 'Van oudsher werken wij veel samen met Portugezen. Zij willen graag, maar dan moet er wel een woning beschikbaar zijn. Ze komen hier vaak zonder auto. Boodschappen doen op de fiets is in een buitengebied niet haalbaar. We proberen daarover na te denken. Zo bieden we aan om één keer per week met de bedrijfsbus boodschappen te doen. In het verleden hebben ze zelfs mijn auto weleens geleend', zegt Karolien Tesselaar.
Ook personen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn welkom. 'Daarvoor werken we samen met WerkCorporatie in Emmeloord. We bieden werk dat vaak goed bij deze doelgroep past: repeterend en overzichtelijk', legt Rick Tesselaar uit. 'Al geef ik toe dat er wel verdiencapaciteit in moet zitten. We zijn geen sociale werkplaats. Er moet gewoon geld worden verdiend. Het is een wisselwerking: deze mensen waarderen de kans en wij vinden het fijn loyale medewerkers te hebben.'
Onderscheidend eigenzinnig
Rick Tesselaar ziet zichzelf meer als een ondernemer dan een kweker. 'We kijken meer naar het proces, naar de mensen en naar de organisatie. We roeien altijd wel een beetje tegen de stroom in.' Karolien Tesselaar vult dat aan: 'We noemen onszelf ook wel onderscheidend eigenzinnig. Dat is ook een van onze kernwaarden. Zo hebben we deze kas bijvoorbeeld in een tijd gekocht waarin het niet het meest voor de hand lag.'
Bij Tesselaar Alstroemeria in Luttelgeest is kostprijs belangrijk. 'We willen een kwalitatief mooi product leveren, maar wel op een zo efficiënt mogelijke manier. Dat is anders dan bij andere kwekers. Die kiezen er soms voor drie uur extra gewasonderhoud te doen, omdat het gewas dan mooier wordt. Wij rekenen eerst uit of dat noemenswaardig meer oplevert. Is dat niet het geval, dan doen we het niet', licht Karolien Tesselaar toe.
Samenwerking en kennisdeling
Hoewel Rick en Karolien Tesselaar zichzelf als eigenzinnig bestempelen, zijn ze wel een groot voorstander van samenwerking en kennisdeling. 'We willen allemaal de kwaliteit hoog houden. Als iemand vindt dat alstroemeria's waardeloos zijn, dan maakt het immers niet uit of ze van ons of van een collega-kweker zijn. Die persoon koopt namelijk geen van beide meer', stelt Karolien Tesselaar.
Juist daarom is het voor Rick en Karolien Tesselaar belangrijk om richting de toekomst een aantrekkelijk bedrijf neer te zetten om voort te zetten. Groei is en blijft daarin een speerpunt. 'Op dit moment gaat 50 procent van ons product naar de retail en 50 procent naar de groothandel. Om aan de retail te kunnen blijven leveren, is groei noodzakelijk. Daarbij willen we de voortzetting van het bedrijf ook niet laten afhangen van wat onze kinderen uiteindelijk willen', besluit Karolien Tesselaar.
Bedrijfsgegevens
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6150R (EL) #218424
Gebruikt, P.O.A.
-
Gewichtblok 1050 KG BOX ECO
Gebruikt, P.O.A.
-
Trioliet SOLOMIX-2 2000-VLL-B
2013, € 12.500
-
Massey Ferguson 6130
1995, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag13° / 12°90 %
-
Dinsdag10° / 7°15 %
-
Woensdag9° / 5°95 %