Inflatie en meer volume: omzet biologisch 25 procent toegenomen
De omzet van biologische producten is in 2022 met 25 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. 10 procent daarvan is het gevolg van inflatie en 15 procent uit het toegenomen volume van de verkopen. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.
De voornaamste reden voor Nederlandse huishoudens om biologisch te kopen, is diervriendelijkheid (84 procent), gevolgd door de positieve impact op het klimaat en de bodemkwaliteit (79 procent). De meerderheid van de consumenten zou nog vaker biologisch kopen als het goedkoper zou zijn (77 procent) of als er een biologische variant beschikbaar is (35 procent), blijkt uit aanvullend onderzoek van I&O (2023).
De absolute omzet van biologische voedingsmiddelen steeg in 2022 met 25 procent naar 1,4 miljard euro. Daarmee is van de totale de zogenoemde Fast-moving consumer goods-omzet voor huishoudelijk gebruik 3,5 procent biologisch. Ook het absolute volume van biologisch nam met 15 procent toe, terwijl het volume van niet-biologische producten juist daalde. Ondanks dat de omzet van beide groepen is gestegen, groeide biologisch fors harder.
Meer aanbod
De flinke omzetstijging van biologische voeding is onder meer een gevolg van het toenemende biologische productaanbod. 73 procent van de biologische omzet kwam voor rekening van de supermarkten. Een aantal daarvan zette vorig jaar stappen die de biologische omzet hebben geholpen. Zo verkoopt Albert Heijn alleen nog maar biologische volkorenpasta en Plus onder het eigen merk alleen nog maar biologische drinkzuivel.
De groep 'heavy buyers', mensen die minstens eens per week biologisch kopen, steeg het hardst. Zij zijn echter niet de grootste groep, dat zijn 'medium buyers', die gemiddeld 3,1 keer per maand biologisch kopen. Dit zijn 3,2 miljoen van de Nederlandse huishoudens, ofwel zo'n 40 procent.
Bewuste keuze
'Willen we naar 15 procent biologische landbouw groeien, dan is het van groot belang dat niet alleen het aanbod, maar ook de afzet van biologische producten fors toeneemt. We zijn heel blij dat steeds meer consumenten en organisaties zelfs in economische zware tijden die bewuste keuze maken', zegt Michaël Wilde als directeur Bionext, dat is brancheorganisatie van de biologische sector.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (WD) #27416
Gebruikt, € 5.644
-
Hekamp 9 TANDS
1994, € 700
-
Stiga Estate 798 E
2022, P.O.A.
-
John Deere - 6155R AP + BOS HE8044-Fce-HD
2021, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %