Klant die niet uit eten kon, bleef ook na lockdown supermarkt spekken

Het marktaandeel dat supermarkten tijdens de lockdown overnamen van restaurants en cafés, is na afloop van de coronamaatregelen niet teruggevloeid naar de horeca. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023.

Klant+die+niet+uit+eten+kon%2C+bleef+ook+na+lockdown+supermarkt+spekken
© Dirk Hol

De analyse van het Foodservice Instituut (FSIN) laat zien dat Nederlanders steeds meer geld uitgeven aan eten en drinken. Die omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak.

2022 was voor de horeca- en foodservicebedrijven een hersteljaar. De omzet van de totale markt steeg met 14 procent naar een omzet van 66.271 miljoen euro. Supermarkten, speciaalzaken en boodschappenbezorgers zagen de verkopen met 5,5 procent plussen naar 47,3 miljard euro. Ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor de corona-uitbraak, steeg de omzet in foodretail met 17,6 procent.


De omzet van foodservicebedrijven als restaurants, cafés en snackbars herstelde in 2022 met maar liefst 42,9 procent naar 19 miljard euro. Ondanks dit grote herstel is de foodservice nog niet helemaal uit het coronadal geklommen. Klanten die door de lockdown niet uit eten konden of tijdelijk geen belegde broodjes afhaalden, keerden vorig jaar nog niet allemaal terug.


Foodservice wint marktaandeel niet terug

Vergeleken met 2019 staat de totale omzet in de horeca- en gemakssector nog op een min van 4 procent. Het marktaandeel dat de foodservice tijdens corona – gedwongen – inleverde aan foodretail, heeft het in 2022 niet terug weten te veroveren. In 2019 had foodservice een marktaandeel van 33 procent, vorig jaar was dat 28,7 procent. Dat is een marktverlies van ruim 2,8 miljard euro.

Foodretail is zo de duidelijke 'winnaar' van de pandemie geworden, concludeert FSIN. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden, omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodserviceproducten, zoals sushi en belegde broodjes. Ze houden de op de horeca veroverde omzet daarmee (deels) vast. Zeker nu veel consumenten door de hoge inflatie de duurdere horeca inruilen voor goedkopere supers.


Opmars bezorging

In 2023 stuwt de consument de fooduitgaven naar nieuwe records, verwacht FSIN. Dit jaar groeit de foodmarkt naar verwachting naar een omzet 68,9 miljard euro, een toename van 3,9 procent. Aanjagers zijn de jongere generaties die steeds vaker buiten de deur eten en meer kiezen voor relatief duur gemaksvoedsel. Andere oorzaken zijn de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, de stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen en de opmars van boodschappen- en maaltijdbezorging.

Niet alleen foodservice profiteert van deze ontwikkeling, ook onderweg en thuis groeit de consumptie van gemak sterk. Supermarkten en speciaalzaken profiteren daarvan, net als pompshops en gemakswinkels met hun to go-concepten.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    7° / 2°
    20 %
  • Donderdag
    8° / 2°
    95 %
  • Vrijdag
    10° / 6°
    95 %
Meer weer