FloraHolland op locatie in Rijnsburg volledig over op orderpicken
De locatie van Royal FloraHolland in het Zuid-Hollandse Rijnsburg is sinds eind januari volledig over op het systeem van orderpicken. De organisatie van 's werelds grootste bloemenveiling verwacht dat de logistieke processen efficiënter verlopen met deze overstap.
Als sinds april vorig jaar werd op de locatie in Rijnsburg ervaring opgedaan met het proces van orderpicken. 'Medewerkers testten het orderpicken uitvoerig met lege stapelwagens om te achterhalen waar het beter kon voor wat betreft rijroutes en werkwijzen', vertelt logistiek manager Erik van den Hoek van Royal FloraHolland. 'Hierdoor was er op de dag van de overstap een relatieve rust op de werkvloer.'
Volgens Van den Hoek is een voordeel van de overstap naar orderpicken dat producten die via de klokverkoop worden ingekocht eerder kunnen worden uitgeleverd. 'Op termijn gaan we ook afleveren in aflevertijdvakken', voegt de logistiek manager toe. 'Door in een bepaald tijdvak af te leveren, houden klanten tot aan die levering de ruimte in hun box vrij voor eigen of andere bedrijfsprocessen.'
Een volgende stap is dat Royal FloraHolland meerdere orderpickzones even laat wil laten eindigen. 'Klanten hoeven dan niet te lang te wachten op de laatste koop die binnenkomt', zegt Van den Hoek. Uiteindelijk wil de bloemenveiling ernaartoe dat alle inkopen binnen het gewenste tijdvak binnenkomen.
Opstartproblemen
Zoals bij de overstap naar elk nieuw proces, ervoer ook Royal FloraHolland enkele opstartproblemen. 'Na twee goede eerste dagen, kregen we de derde dag te maken met het feit dat de verwachte eindtijd niet overeenkwam met de daadwerkelijke verwachting', aldus Van den Hoek. 'Ook de prioriteitsbestellingen die we gebruiken voor een efficiënt proces bleken niet juist. Hierdoor werden kleine orders pas laat uitgeleverd.'
Vrijdag 3 februari lag het orderpicken tijdelijk stil. Dat had volgens de logistiek manager te maken met een probleem met dubbele lijsten in het orderpicksysteem. 'Hoewel onze softwareleverancier het systeem binnen anderhalf uur weer draaiend had, blijft het vervelend. Door de hele situatie waren we al gauw een uur later klaar.'
Van den Hoek blijft wel positief. 'We verwachten dat het proces stabiel en betrouwbaar is in de periode dat onze klanten dat het hardste nodig hebben.' Daarbij verwijst hij naar het feit dat één week na de startdatum ook al eens twintig minuten werd ingelopen op de eindtijd.
Ook op de locatie in het Drentse Eelde is al overgestapt op orderpicken voor bloemen en planten. De veilinglocatie van Royal FloraHolland in het Zuid-Hollandse Naaldwijk hanteert tot nu toe alleen voor de bloemen het systeem van orderpicken. De overgang naar orderpicken bij planten staat voor deze locatie gepland voor het derde kwartaal van dit jaar.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Toro Z-MASTER 4000
Nieuw, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZOB) #65691
Gebruikt, € 5.247
-
Valtra Q305 trekker
Gebruikt, P.O.A.
-
Kverneland Ploeg 150B (LH) #24133
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %