PapriCo groeit, ook met verpakkingsbedrijf

PapriCo is het blokpaprikamerk van Growers United. De coöperatie van vruchtgroentetelers bouwt een nieuw verpakkingsbedrijf in Zwaagdijk voor de drie aangesloten paprikakwekerijen, die als ambitie hebben om nog verder te groeien.

PapriCo+groeit%2C+ook+met+verpakkingsbedrijf
© Marcel Rob

Het areaal van telerscollectief PapriCo van blokpaprika's is in tien jaar gegroeid van 64 hectare naar bijna 100 hectare en daar willen de ondernemers het niet bij laten. Daarom bouwt Growers United in het Noord-Hollandse Zwaagdijk een nieuw, volledig geautomatiseerd verpakkingsbedrijf, speciaal voor blokpaprika's. De nieuwe faciliteit moet komende zomer operationeel zijn.

De 10.000 vierkante meter grote locatie is geschikt voor het sorteren van rode, groene, gele en oranje blokpaprika's en kan ze verpakken op alle mogelijke manieren: in schalen, karton, met en zonder folie.


Op maat ontworpen verpakkingen

'We willen blijven doen wat de klant vraagt', zegt directeur Mark Borst van het verpakkingsbedrijf van Growers United. 'De grote massa betreft drie stuks in folie, zoals iedereen die uit de winkel kent. Daarnaast hebben we tien tot vijftien andere op maat ontworpen verpakkingen.'

Wij zetten in op hoogwaardige kwaliteit en goede dienstverlening

Roy Persoon, Personal Vision

Borst verwacht dat in het verpakkingsbedrijf dit jaar 25 tot 30 miljoen paprika's worden gesorteerd en 50 tot 55 miljoen stuks verpakt in zo'n 20 miljoen verpakkingen.


Zes broers

Deze paprika's zijn afkomstig van de drie bedrijven die zijn aangesloten bij PapriCo: VD Holland, met vestigingen in het Noord-Hollandse Wervershoof en Andijk, geleid door de broers Tim en Arnaud van Dijk, Jansen Paprika in Andijk, geleid door de broers Ron en Ivo Jansen en sinds drie jaar Personal Vision in het Zuid-Hollandse Bleiswijk, geleid door de broers Roy en Nick Persoon.

In het verleden regelde Personal Vision zijn afzet zelf, zegt Roy Persoon. Om in een veranderende wereld met voldoende schaalgrootte te kunnen opereren zijn hij en zijn broer op zoek gegaan naar samenwerkingspartners, zoals telers en een afzetorganisatie, die goed bij hen pasten en hun visie deelden.

Personal Vision is vervolgens lid geworden van Growers United, verantwoordelijk voor onder andere de verkoop, marketing en het verpakken. Persoon: 'VD Holland en Jansen Paprika, die al lid waren van Growers United, pasten perfect bij onze bedrijfsvoering. Net als wij zetten ook zij vooral in op hoogwaardige kwaliteit en een goede dienstverlening naar de klanten.'


Moeilijke verpakkingen

De teler zegt dat Growers United ook moeilijke verpakkingen en afwijkende volumes en eenheden levert. Een voorbeeld is de export naar Japan, die naast een uitstekende kwaliteit extra handelingen vraagt voor verpakken en keuren.

Persoon ervaart het als een voordeel dat Personal Vision in de Randstad zit, waardoor het aanvullend kan zijn op de twee bedrijven in de Kop van Noord-Holland en flexibel in kan spelen op late orders.

Verder komen alle groene paprika's van de Bleiswijkse kwekerij. De gespreide ligging van de PapriCotelers kan ook voordelen bieden. Zo was de plaagdruk van luis in 2022 in Noord-Holland een grotere uitdaging dan bij het Zuid-Hollandse bedrijf.


Bedrijfsvoering efficiënt

Vorig jaar heeft Personal Vision een nieuwe locatie in Bleiswijk overgenomen, waardoor het areaal is uitgebreid van 16 naar 21 hectare. Alle drie de vestigingen zitten aan de Wilgenlei, waardoor de bedrijfsvoering efficiënt kan blijven. Persoon legt uit dat het oogstseizoen van de paprika's loopt van eind maart tot de tweede week van november.

Half december gaan de nieuwe planten de kas in op één locatie, waarna het uitplanten op de drie vestigingen van begin januari tot half februari gebeurt. De kwekerij heeft eigen woningen voor tijdelijk personeel. Dat sluit aan bij het belang dat de drie kwekerijen hechten aan het binden van hun medewerkers. Ook in Noord-Holland is kwalitatief goede huisvesting beschikbaar voor het personeel.


Verduurzaming

De telers van PapriCo werken ook aan de verduurzaming van hun bedrijven. In Noord-Holland gebruiken de paprikatelers aardwarmte, een biomassacentrale en warmtepompen. Personal Vision is in gesprek met Eneco voor een aansluiting op het Roca-warmtenet.

'Afgelopen najaar hebben we subsidie toegekend gekregen vanuit het Nationaal Groeifonds', zegt Persoon. 'Nu moeten we de verdere beschikkingen nog rondkrijgen.' Tot die tijd maakt de kwekerij gebruik van WKK's, waarbij het voordeel is dat de paprikateelt niet belicht is, waardoor de telers de vrijkomende elektriciteit kunnen terugleveren aan het net.


Bewuste keuze

Met het nieuwe verpakkingscentrum van Growers United kan PapriCo zijn schaalgrootte maximaal benutten en zijn ambities realiseren. Het is een bewuste keuze om het in Zwaagdijk te vestigen, omdat het leeuwendeel van de productie van de paprika's in de Kop van Noord-Holland plaatsvindt.

De automatisering zit 'm vooral in het aan- en afvoeren van kratten en fusten en het palletiseren, terwijl voor het sorteren meer camera's beschikbaar komen dan in het huidige distributiecentrum.

Borst legt uit dat de nieuwe apparatuur minder foutgevoelig is en bijdraagt aan voedselveiligheid en productkwaliteit. 'Met onze nieuwe lijnen kunnen we onze flexibiliteit behouden en tegelijk 20 tot 25 procent besparen op arbeidskrachten.'


Growers United verzorgt marketing en verkoop

PapriCo is onderdeel van de coöperatie van vruchtgroentetelers Growers United in het Zuid-Hollandse Maasdijk, met naast blokpaprika's aubergines van Purple Pride, komkommers van Green Diamonds, puntpaprika's van SweetPoint en tomaten van Prominent in het assortiment. Growers United neemt de marketing, de verkoop en het verpakken voor zijn rekening, zodat de telers hun aandacht op het primaire proces kunnen richten. Het leeuwendeel van de producten blijft in Europa, een deel komt daarbuiten terecht. Bij elk van de drie kwekerijen van PapriCo is één broer verantwoordelijk voor coöperatiezaken en de andere broer voor de teelt, maar hebben ze ook gezamenlijk overleg. Net als verpakkingsdirecteur Mark Borst zijn de telers tussen de 30 en 40 jaar oud en bruisen zij van ideeën. Zij sluiten zeker niet uit dat de coöperatie nog verder zal groeien met leden die goed bij hun uitgangspunten passen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer