Gelderland niet blij met 'struintocht' naar stikstofruimte op de Veluwe

Provinciale Staten van Gelderland toonden zich woensdag vrijwel unaniem zeer verbolgen over de aankoop van zes veehouderijbedrijven door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Dat wil met de aankoop van stikstofruimte de verbreding van de A27 bij Amelisweerd realiseren.

Gelderland+niet+blij+met+%27struintocht%27+naar+stikstofruimte+op+de+Veluwe
© Dirk Hol

Dat bleek tijdens een ingelast spoeddebat op initiatief van de ChristenUnie over de kwestie. 'I&W heeft eigen belangen en zijn manier van werken frustreert de gebiedsprocessen waarmee we in deze provincie het stikstofprobleem willen oplossen', aldus Statenlid Dirk Vreugdenhil.



'Deze struintocht op de Veluwe geeft een ontluisterend beeld. Het ondermijnt het vertrouwen dat we zo nodig hebben voor het slagen van de gebiedsprocessen', geeft hij aan. Vreugdenhil vindt het bizar dat de overheid de provincies de opdracht geeft om de natuur te herstellen, waarna vervolgens diezelfde overheid boerderijen weggraait om in te ruilen voor stikstof voor een weg.


Geen juridische mogelijkheden

De ChristenUnie van Vreugdenhil diende daarom een motie in waarin gevraagd werd om de vergunning van de zes boeren niet in te trekken, zodat de stikstofruimte niet voor de verbreding van de A27 kan worden aangewend. Gedeputeerde Peter Drenth gaf aan dat er nog geen intrekkingsverzoeken op tafel liggen.


Als de regels daartoe goed zijn gevolgd, dan kan de provincie volgens hem niet anders dan de vergunning intrekken. Weigeren is niet mogelijk voor beleidsdoeleinden. De gedeputeerde wil wel onderzoeken wat de juridische mogelijkheden zijn om hier iets aan te doen.


Op de hoogte

Drenth was wel op de hoogte dat I&W op zoek was naar stikstofruimte, maar moest in de krant lezen dat zes Veluwse bedrijven zijn aangekocht. 'Er was op 12 november overleg tussen provincies en Rijk waarin is afgesproken dat we elkaar op de hoogte zouden houden. Dat is niet gebeurd. Zo ga je dus niet met elkaar om.'


Hij stelde ook vast dat I&W meer geld kan bieden aan potentiële stoppers dan de provincie. 'Wij hebben te maken met de opkoopregels van het Rijk met bepalingen voor sloop en een beroepsverbod. I&W stelt die voorwaarden niet.'


PAS-melders en natuurherstel

De gedeputeerde waarschuwde dat het Rijk ook stikstofruimte nodig heeft voor onder andere de A30, de A1, dijkverzwaringen, Schiphol en Lelystad. 'Maar de lijn van Gelderland is echter in lijn met het rapport van Remkes. Stikstofruimte moet eerst naar de PAS-melders en natuurherstel. Dat is de eerste prioriteit. Daarna komen de nieuwe projecten.'

Provincie Gelderland heeft de kwestie eerder deze week al aangekaart bij stikstofminister Christianne van der Wal. Die heeft nog niet gereageerd.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer