Coöperatie Bevordering Afzet Vleeskalkoenen bestaat 25 jaar
In de coöperatie Bevordering Afzet Vleeskalkoenen werken vrijwel alle Nederlandse kalkoenhouders samen. De coöperatie regelt voor hen zaken als afzetcontracten, kwaliteits- en gezondheidsprogramma's en een marketingcampagne.
'Eigenlijk zijn wij een voorloper van de Unie van Pluimvee Producenten', zegt Thijs van Meijl, de kersverse voorzitter van de coöperatieve vereniging Bevordering Afzet Vleeskalkoenen (BAV). 'Voor de Nederlandse kalkoenhouders werkt de gezamenlijke afzet al 25 jaar naar volle tevredenheid. De BAV is een bloeiende producentenvereniging.'
De BAV werd in 1997 opgericht naar voorbeeld van producentenverenigingen in Duitsland. 'Daar is een gezamenlijke afzet van agrarische producten normaal, zowel in de veehouderij als de akkerbouw', weet René Arts, coördinator bij de BAV en kalkoenhouder in het Limburgse Ysselsteyn. 'Gezamenlijk kunnen we dingen aanpakken en snel regelen. Misschien soms niet helemaal naar wens van ieder lid, maar dat is de realiteit van het leven. De verbondenheid tussen de leden is groot.'
Goede toekomst
De vraag naar kalkoenvlees is goed, vooral vanuit Duitsland. Dat land heeft voor kalkoenvlees een zelfvoorzieningsgraad van 80 procent. Met de focus op goede technische resultaten, diergezondheid en gestructureerde afzet ziet Van Meijl dan ook een goede toekomst in de kalkoensector.
Ik zie het als een uitdaging om het rendement van onze leden te verhogen
De kalkoenhouder uit het Limburgse Weert nam in juli het voorzittersstokje over van Jo Evers uit het Limburgse Roggel die twintig jaar voorzitter van de BAV was. Het 25-jarig bestaan van de coöperatie is vanwege corona nog niet gevierd. Het feest staat nog dit jaar op de agenda.
Afzet bevorderen
De BAV staat volgens de voorzitter voor de bevordering van de afzet van vleeskalkoenen en kalkoenvlees in de breedste zin van het woord: afzetcontracten afsluiten, planning, administratie, afrekeningen en coördinatie van kwaliteits- en gezondheidsprogramma's. 'En we zijn QS Bündler, tussenpersoon voor het Duitse kwaliteitssysteem.'
De BAV regelt ook de krediet- en calamiteitenverzekering zoals voor vogelgriep, hitte-uitval en blackhead. Arts als coördinator en zijn vrouw Mariëlle als secretaris regelen hiervoor de dagelijkse gang van zaken.
Aantal kalkoenhouders daalt
Veertien leden-kalkoenhouders hebben de BAV in 1997 opgericht om gezamenlijk de afzet te organiseren. 'In 2003 waren er nog 125 kalkoenhouders, één kalkoenbroederij, vijftien slachterijen in Duitsland en één slachterij in Boxmeer', blikt Arts terug. Nu zijn er nog maar enkele slachterijen in Duitsland waar alle Nederlandse kalkoenen worden geslacht sinds Plukon in het Brabantse Boxmeer in 2005 sloot.
Ook het aantal kalkoenhouders is fors gedaald na de vogelgriep in 2003, door stoppers of de omschakeling naar een andere diersoort. In Nederland zijn nu nog 25 kalkoenbedrijven met samen 500.000 kalkoenplaatsen. Gemiddeld draait een kalkoenhouder 2,8 rondes per jaar. Hanen groeien in 21 weken naar 20 kilo en hennen in zestien weken naar 10 kilo.
Jubileum
Dat de BAV ook werkt zonder Nederlandse broederij en slachterij blijkt wel uit het 25-jarig jubileum. 'We hebben nu 23 Nederlandse en vier Belgische leden. Als BAV draaien we jaarlijks ongeveer een omzet van 40 miljoen euro. De leden dragen 1 cent per kilo af voor de organisatie', licht Arts toe.
Als coördinator maakt Arts de afspraken met de Duitse slachterijen Sprehe en Firma Heidemark. Elke kalkoenhouder ondertekent een afnamecontract met de slachterij.
Onderhandelingen met slachterijen
Van Meijl: 'Samen met vijf Duitse coöperaties voeren we onderhandelingen met de slachterijen. We krijgen uitbetaald volgens marktprijs. Bij prijsaanpassingen volgt overleg. Zaak is dan om goed op de hoogte te zijn om met de juiste argumenten te onderhandelen. Een van mijn uitdagingen is een sterkere onderhandelingspartner te worden door meer marktkennis op te doen.'
Voordat Van Meijl in 2001 samen met zijn vriendin het kalkoenbedrijf van zijn ouders overnam, werkte hij als werktuigbouwkundige bij aan de pluimveesector gelieerde bedrijven Marel en Vencomatic. 'We hebben onze banen opgezegd en het bedrijf met 14.000 haan- en 13.000 henplaatsen overgenomen. De mix van fysiek bezig zijn, techniek, bedrijfsmanagement past ons. Wel moet je ertegen kunnen dat het een kapitaalintensieve sector is.'
Beter Leven
Nieuwe afzetkanalen zoeken past ook bij de coöperatie. Voor de afzet van 1 ster Beter Leven-kalkoenen werkt ze samen met Esbro. De in Duitsland geslachte kalkoenen worden in Nederland verwerkt.
Arts is een van de vier kalkoenbedrijven met 1 ster Beter Leven-kalkoenen. 'Voor het keurmerk moeten we het ras Caringa Cartier opzetten. Dat is een moeilijker ras met slechter beenwerk', weet hij. 'De problemen waar we twintig jaar geleden met reguliere kalkoenen te maken hadden, komen terug. De Dierenbescherming zou daar eens naar moeten kijken. We blijven in overleg, maar dat gaat moeizaam.'
Nederlandse supermarkten
Een ander onderwerp is de afzet naar Nederlandse supermarkten. Van Meijl: 'Ze hebben de mond vol van lokale producten, maar supermarkten vinden die Nederlandse kalkoen willen verkopen gaat moeizaam.'
In de kalkoenhouderij zijn goede rendementen te halen. 'Wel zien we via de technische administratie grote verschillen. Ik zie het als een uitdaging om het rendement van onze leden te verhogen. Met oog voor efficiëntie, diergezondheid en goede technische resultaten kunnen we het verdienmodel voor de Nederlandse kalkoenhouders verhogen. Daar ga ik voor', zegt de voorzitter.
Marketingcampagne De Slanke Bourgondiër
Een Nederlander eet gemiddeld maar 1,5 kilo kalkoenvlees per jaar. Oostenrijk is kampioen kalkoen eten: jaarlijks 6,8 kilo kalkoenvlees per inwoner, op de voet gevolgd door Duitsland met gemiddeld 5,8 kilo. Dat moet anders kunnen, dachten Nederlandse kalkoenhouders. In de Nederlandse supermarkten ligt weinig kalkoenvlees. Onbekend maakt onbemind. Van de in Nederland geconsumeerde kalkoen is een groot deel niet van Nederlandse herkomst. Als Nederlanders gemiddeld 2 kilo per jaar eten, is Nederland zelfvoorzienend voor kalkoenvlees. De coöperatie Bevordering Afzet Vleeskalkoenen (BAV) probeert een voet tussen de deur te krijgen bij Nederlandse supermarkten, maar dat valt niet mee. Groothandels halen hun vlees uit hun netwerk. Vaak komt kalkoenvlees uit Frankrijk of Polen, tegenwoordig de grootste kalkoenproducent. In 2014 heeft de BAV samen met een voerleverancier een marketingcampagne opgezet: De Slanke Bourgondiër. Slanke is een verwijzing naar de gezondheidsaspecten van kalkoen: mager vlees en relatief veel eiwit. Met Bourgondiër wordt bedoeld dat kalkoen in een bourgondische levensstijl met lekker eten past. De slogan daarbij is: Kalkoen, vaker doen. Het marketingbudget is klein. Tv-commercials zitten er niet in en sociale media vragen de nodige inzet. Hierbij is de kleine sector een nadeel. De huisverkoop loopt via de bij de BAV aangesloten kalkoenhouders. Bestellingen zijn via de website bav.nu te plaatsen. De BAV regelt de aanvoer vanuit de Duitse slachterijen.Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6155R AP
2022, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X940 (HA) #31419
Gebruikt, € 16.500
-
Euro aansluitbord
Gebruikt, € 300
-
Stiga Estate 798 E
2022, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %