Nederlanders eten meer groenten en fruit buitenshuis

Nederlandse aten in de eerste helft van 2022 bijna evenveel verse groenten en fruit als vorig jaar. De totale consumptie van groenten en fruit thuis en buitenshuis daalde licht met 1 procent. Door de verdwenen coronamaatregelen wordt er weer meer buiten de deur gegeten. Dat blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis.

Nederlanders+eten+meer+groenten+en+fruit+buitenshuis
© Twan Wiermans

Restaurants en cateraars boden hun gasten bijna 80 procent meer verse groenten en fruit aan dan in 2021, blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis. De consumptie in de eerste zes maanden kan nog niet tippen aan het precoronaniveau in 2019. Verder blijkt dat de huishoudelijke aankoop van groenten en fruit voor thuisconsumptie 4 procent lager is dan die van de eerste helft van vorig jaar.

Nederlanders kochten voor thuisverbruik in het eerste halfjaar van 2022 2 procent minder verse groenten dan in dezelfde periode in 2021. Gemiddelde betaalden consumenten 6 procent meer voor een kilo verse groenten. Daarbij zijn er wel verschillen tussen producten. Consumenten betaalden bijvoorbeeld fors meer voor een kilo tomaten, uien en komkommers. Daarentegen waren peen en paprika bijna even duur vergeleken met een jaar terug.


Bloemkool goedkoper

De cijfers laten zien dat bloemkool in de eerste zes maanden van dit jaar zelfs goedkoper was. Met uitzondering van deze groente is van de overige top 10 van meest gekochte groenten minder in huis gehaald. Tomaat is ondanks een daling van 9 procent nog altijd verreweg de meest gekochte groente. Daarna volgen uien (-4 procent) en komkommers (-1 procent).


De gemiddelde komkommerprijs was een derde hoger dan in 2021. Toch weerhield dat consumenten er niet van om volop komkommers te blijven kopen. Voor een kilo tomaten betaalden consumenten gemiddeld 17 procent meer. Door de hoge energieprijzen begonnen glastuinders later dan gebruikelijk met tomaten en komkommers telen. Vooral in het eerste kwartaal was de productie lager dan vorig jaar en viel daardoor de verkoopprijs hoger uit.


6 procent minder vers fruit

De boodschappenkar was in de eerste zes maanden van dit jaar voor 6 procent minder met vers fruit gevuld. Vooral sinaasappels, peren en meloenen deden een stap terug. Wel kochten consumenten meer bananen, aardbeien en mango's. Voor een kilo vers fruit betaalden consumenten slechts 2 procent meer dan een jaar eerder.

Sommige soorten waren goedkoper. Dat gold voor een kilo appels (-7 procent), een kilo aardbeien (-5 procent) en een mango (-5 procent). In het eerste halfjaar was de banaan de populairste fruitsoort onder Nederlandse consumenten, gevolgd door appels en sinaasappels. De bananenverkoop nam met 4 procent toe, terwijl 4 procent minder appels zijn gekocht.


Onlineaankopen stagneren

Nederlanders bestelden van januari tot en met juni 5 procent minder verse groenten en fruit online. Hiermee bleef het aandeel onlineaankopen groenten en fruit met 7 procent stabiel tegenover 2021. Wel bleef het aantal onlinekopers en onlinebestellingen per huishouden gelijk, maar werd per bestelling minder gekocht.

Consumenten bezochten in de eerste jaarhelft vaker de horeca, maakten uitstapjes of gingen vaker op reis, nadat alles coronabeperkingen waren opgeheven. Verspakketten met ingrediënten om een maaltijd te bereiden zijn onverminderd populair gebleven. Het gekochte volume aan verspakketten nam met een kwart toe.

Nog altijd neemt het aantal kopers van verspakketten toe (+8 procent) en worden deze pakketten vaker gekocht. Het assortiment breidde flink uit en binnen de verspakketten maakt de gesneden variant een groeispurt. De doorsnee kiloprijs van een verspakket zakte met 3 procent.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer