Unilever verwacht dit jaar nog hogere grondstofkosten
Unilever verwacht dat de kosten voor grondstoffen dit jaar nog hoger uitvallen door de oorlog in Oekraïne. Dat zal de winstgevendheid dan ook raken, aldus de producent van merken als Hellmann's, Dove, Knorr en Ben & Jerry's. Om die hogere kosten op te kunnen vangen, is het concern de verkoopprijzen flink aan het verhogen.
Unilever denkt dat de grondstofkosten in de tweede helft van dit jaar met 2,7 miljard euro zullen stijgen. In de eerste helft van dit jaar ligt die extra kostenpost al op 2,1 miljard euro. Het Britse concern zegt dat de operationele winstmarge dit jaar door de hogere kosten waarschijnlijk aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 16 tot 17 procent zal uitkomen.
Daar staat tegenover dat Unilever wel positief is over de omzetgroei dit jaar dankzij de hogere verkoopprijzen. In het eerste kwartaal verhoogde Unilever de verkoopprijzen in doorsnee met 8,3 procent. Volgens topman Alan Jope is dat de sterkste prijsstijging in decennia. Hij spreekt van een zeer uitdagend en ongekend kostenklimaat voor het bedrijf door de oorlog in Oekraïne.
Zonnebloemolie
Vooral de kosten van landbouwgoederen als zonnebloemolie, suiker en granen zijn gestegen, maar ook energie en transport zijn duurder geworden. Verdere prijsverhogingen zullen dan ook nodig zijn, aldus het concern. De totale omzet ging in het afgelopen kwartaal met bijna 12 procent omhoog naar 13,8 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder.
Daarbij profiteerde het bedrijf ook van gunstige wisselkoerseffecten. De hoeveelheid verkochte goederen zakte licht. In onder meer Europa daalde het verkoopvolume van Unilever, omdat mensen vanwege de hoge inflatie meer de hand op de knip hielden of voor goedkopere producten kozen.
Q1 Results 2022: Underlying sales grew 7.3% with 8.3% price and (1.0)% volume.
— Unilever (@Unilever) April 28, 2022
Growth was underpinned by our increased focus on operational excellence and our strategic priorities. https://t.co/L38uFczRJT#UnileverResults $ULVR $UNA $UL pic.twitter.com/DWFiX0RsLL
Twee jaar
Al met al spreekt Unilever van grote onzekerheid aan het kostenfront. Het bedrijf verwacht dat het wel twee jaar kan duren voordat de winstgevendheid terug is op het niveau van 2021. Jope zei verder dat Unilever nog doorgaat met de lokale activiteiten in Rusland in het belang van de circa duizend werknemers in het land. Het concern heeft wel alle import en export met Rusland stopgezet, net als marketing en investeringen in het land.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kuhn GA 8121
2011, € 13.000
-
John Deere - 6155R AP FH PTO
2022, P.O.A.
-
Massey Ferguson MF 6713-S D6 EF
2017, P.O.A.
-
Claas Arion 430 CIS
2012, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %