HAK zet in op bewustwording bij consument over herkomst groenten

Groenteconservenfabrikant HAK wil consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat in Nederland een grote variatie aan gewassen groeit. Ook wil het bedrijf consumenten inspireren om zoveel mogelijk lokale ingrediënten te gebruiken in (inter)nationale gerechten.

HAK+zet+in+op+bewustwording+bij+consument+over+herkomst+groenten
© HAK

Volgens HAK is kiezen voor lokaal geteelde groenten beter voor de planeet, voedingswaarde en telers en daarom ook goed voor consumenten. De groentefabrikant teelt 85 procent van zijn groenten en peulvruchten in een straal van 125 kilometer van de fabriek in het Noord-Brabantse Giessen.

Uit onderzoek blijkt dat zes op de tien consumenten meer transparantie willen over waar hun eten vandaan komt, schrijft HAK. Gemiddeld 'reist' een maaltijd 2.500 tot 4.000 kilometer voor het op het bord van consumenten ligt.


Niet bewust

'Consumenten zijn zich niet meer bewust van de seizoenen, omdat voedsel van over de hele wereld jaarrond beschikbaar is. Door de verstedelijking zijn we de connectie met ons voedsel kwijtgeraakt. Gelukkig zien we dat het bewustzijn over de voordelen van lokaal geteelde en geproduceerde producten weer toeneemt', zegt directeur marketing en innovatie Nicole Freid van HAK.

'Wij zien het als onze missie om consumenten te helpen in hun bewustzijn en kennis over de herkomst van ons voedsel en die verbinding met ons eten te versterken', vervolgt Freid. 'Wij zijn ervan overtuigd dat die verbinding zal leiden tot meer waardering en een voorkeur voor lokaal eten.'


Nieuwe campagne

Met een nieuwe campagne wil HAK consumenten helpen met inspirerende oplossingen om vaker lokale ingrediënten te gebruiken in internationale maaltijden. Dit door op een laagdrempelige manier de bewustwording te vergroten over eten met de seizoenen als leidraad.

Zo lanceert het groentemerk een 'Veldvinder' op zijn website, waarmee consumenten kunnen bekijken waar de groenten van HAK worden geteeld. Daarnaast kunnen bezoekers van deze pagina de oogstkalender zien. Verder plaatst het bedrijf op de HAK-velden in Nederland een groot aantal 'Hier groeit HAK'-borden. Dit om de herkenning voor consumenten te vergroten.


Dichtbij

De nieuwe campagne sluit ook aan bij de toegenomen relevantie van 'dichtbij', die zich de afgelopen twee jaar sterk ontwikkelde. Volgens HAK zijn Nederlanders meer thuis en in hun eigen regio. Daardoor zijn ze lokale initiatieven, regionaal nieuws en de Nederlandse natuur meer gaan waarderen.

Verder experimenteert HAK samen met telers in pilotprojecten voor bijvoorbeeld exotische peulvruchten die voorheen ver weg groeiden en proberen de boeren deze nu in Zeeland en Zuid-Holland te telen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer