DSM concentreert zich op voeding, eiwittransitie en landbouwdata
Het chemiebedrijf DSM gooit zijn strategie om en gaat zich louter richten op gezondheid, voeding, voeradditieven en datasystemen voor de landbouw. Daarbij is er mogelijk geen plek meer voor de materialendivisie.
De onderneming zegt de strategische opties voor de materialendivisie te onderzoeken. Verkoop van het onderdeel dat hoogwaardige kunststoffen maakt die gebruikt worden in de auto-industrie, in windmolens en in beschermende kleding is daarbij een van de mogelijkheden.
‘Door ons uitsluitend te richten op onze activiteiten op het gebied van gezondheid, voeding en biowetenschappen kunnen wij slagvaardiger en effectiever opereren en tegemoetkomen aan de groeiende behoefte aan betere en duurzamere voeding’, aldus Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, die de leiding hebben bij DSM.
Volgens het duo heeft een verkoop van de materialentak de voorkeur, maar duurt het nog wel even voordat daar duidelijkheid over is. ‘Dat gaat niet om weken, maar duurt zeker ook niet jaren’, aldus De Vreeze.
Drie bedrijfsonderdelen
De opbrengsten van een eventuele verkoop worden vermoedelijk gebruikt voor verdere groei. Dat kan op eigen kracht door te investeren in innovatie, maar ook door eventuele overnames. Matchett benadrukt dat op termijn gekeken wordt naar de mogelijkheden.
DSM zal in de toekomst uit drie onderdelen bestaan. Een Food & Beverage divisie die de voedings-, drank- en huisdiervoedingsactiviteiten van de huidige onderdelen DSM Food Specialties en DSM Nutritional Products samenvoegt. Deze divisie is goed voor meer dan 1 miljard euro aan omzet.
Een tweede tak richt zich op gezondheid, voeding en zorg met een omzet van ongeveer 2,5 miljard euro. Dit onderdeel streeft ernaar de groeiende wereldbevolking gezond te houden met voeding en zorg.
Het derde onderdeel is de Animal Nutrition & Health Business Group met meer dan 3 miljard euro aan bestaande omzet. Deze divisie zal zich richten op het verduurzamen van de dierlijke eiwitproductie. Het bedrijf werkt onder meer samen met Meatable aan de ontwikkeling van kweekvlees. Afgelopen zomer werd de Amerikaanse start-up Midori overgenomen. Dit bedrijf ontwikkelt een voeradditief waarmee de ecologische voetafdruk dieren in de veehouderij kan worden verminderd.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor, compact 4066R (KK) #30893
Gebruikt, P.O.A.
-
Toro ZS 4200T
2017, P.O.A.
-
Claas VOLTO 1320T
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga VILLA 15 HST
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %