Consumenten kopen vaker biologische voeding
Consumenten zijn in 2020 vaker biologisch gaan kopen. De aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen steeg het afgelopen jaar met 7 procent, blijkt uit nieuw onderzoek van GfK.
De stijging lijkt onder meer het gevolg van de toegenomen positieve houding ten opzichte van biologisch: 61 procent van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. 95,6 procent van de huishoudens kocht het afgelopen jaar weleens biologisch, in 2019 was dit 95,1 procent.
Twee op de vijf kopers van biologisch (40 procent) zeggen nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, blijkt uit aanvullend onderzoek naar koopgedrag door onderzoeksbureau Ruigrok.
Impact op natuur en dier
De voornaamste redenen voor het kopen van biologisch zijn impact op natuur (50 procent) en dier (44 procent). Een ruime meerderheid (61 procent) van de consumenten die biologisch kopen, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. De meerderheid van de kopers vindt de kwaliteit ook beter (61 procent).
Consumenten vinden versheid, smaak en prijs het belangrijkst bij het kopen van voedingsmiddelen. Voor biologische producten wegen 'goede smaak en diervriendelijkheid' het zwaarst mee.
Verschuiving buiten supermarkt
Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkt worden gekocht (73,8 procent), is er een verschuiving zichtbaar. Biologische producten werden het afgelopen jaar vaker buiten de supermarkt gekocht (26,2 procent), zoals in een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer, 5 procent meer dan vorig jaar.
Merle Koomans van den Dries, directeur van de biologische supermarktketen Odin, ziet dat de coronapandemie de biologische verkopen een duwtje in de rug hebben gegeven. 'Corona heeft echt gezorgd voor een nieuwe groep klanten die we voorheen nog niet zagen. Onze omzet is het afgelopen jaar fors gestegen. Voor een structurele gedragsverandering is meer tijd nodig en de lange lockdown heeft daar zeker aan bij gedragen. Een deel van de nieuwe klanten is ook lid geworden van onze coöperatie. Het zijn dus niet alleen eenmalige bezoekers geweest.'
Campagne
Het onderzoek naar koopgedrag en houding over biologisch is onderdeel van de campagne 'Bio lekker voor je', een initiatief van brancheorganisatie Bionext. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en heeft als doel om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH PUMA 185 CVX STAGE V
2022, P.O.A.
-
Yanmar 424 compact traktor
2021, P.O.A.
-
Ford 4630
1990, P.O.A.
-
John Deere Tractor, compact 4066R (KK) #30893
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %