Afzet biologisch stijgt fors bij aanpassing winkelschap
Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door aanpassingen in de supermarkt, zoals meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en betere communicatie op de winkelvloer. Bij een proef met melk steeg de afzet met 47 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext.
Een proefproject opgezet door provincie Gelderland laat zien dat consumenten met de juiste stimulatie meer biologische producten kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat. De resultaten van de pilot worden tijdens de online Biokennisweek die deze week plaatsvindt, door provincie Gelderland gepresenteerd. Brancheorganisatie Bionext hoopt op een landelijke pilot met interventies in de winkel.
Zonder groei aan de vraagzijde is omschakelen naar biologisch voor boeren niet aantrekkelijk, stelt Bionext. De laatste cijfers van Skal Biocontrole onderschrijven dit: het aantal boeren dat omschakelt naar biologisch stagneert. Om tot een biologisch landbouwareaal van 25 procent te groeien, een van de doelen van de Europese Green Deal, is stimulatie aan de vraagzijde noodzakelijk.
Twee supermarkten
Gedurende 10 weken vonden er in twee supermarkten in Gelderland diverse interventies op de winkelvloer plaats. Allereerst werd er meer gecommuniceerd over de waarde van biologisch, daarna kreeg biologische melk meer ruimte in het koelschap en tot slot werd de prijs waar nodig verlaagd tot dezelfde prijs als reguliere melk. Dit leidde tot een verkoopstijging van biologische melk in beide supermarkten met gemiddeld 47 procent.
Kleine aanpassingen op de winkelvloer zorgen al voor een forse stijging. Meer ruimte in het schap voor het biologische aanbod zorgt al voor een toename van 14 procent. Het benadrukken van de gelijke prijs resulteerde in een stijging tot 25 procent.
Communicatie
Een boodschap met 'what's in it for me' heeft meer effect dan communicatie gericht op wat het met de aarde doet (biodiversiteit), stelt Bionext. Ondanks dat de consument zegt graag meer biologisch te willen kopen, wordt die keuze op de winkelvloer vaak beïnvloed door factoren als prijs, promotie en communicatie. Bionext vindt het daarom belangrijk om zowel in te zetten op een publiekscampagne als op interventies op de winkelvloer gericht op het aankoopgedrag.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (BS) #60941
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6R 155 (SB) #31665
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6215R (WD) #31146
Gebruikt, P.O.A.
-
Niemeyer RS 470 TWIN
Gebruikt, € 3.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %