'Niet alles mag'

Tijdens het boerenprotest begin december in Arnhem richtte ik mij tot de journalistiek. Journalisten lijken het normaal te vinden om boeren die geen enkele blaam treffen aan de schandpaal te nagelen. Dat overkwam meerdere boeren in het media-offensief van onderzoeksplatform Investico.

%27Niet+alles+mag%27
© POV

Investico timede het media-offensief vlak voor een belangrijk stikstofdebat, zodat GroenLinks en de Partij voor de Dieren deze 'politieke bal' verder de Kamer in konden schoppen. Vervolgens jaagden de hoofdredacteur en onderzoeker de politieke uitingen nog wat aan via sociale media. Verschrikkelijk!

Dat geldt ook voor wat gesubsidieerde anti-veehouderijpartijen doen. The Pig Story, het pr-platform voor de veehouderij, verspreidt interessante en mooie publieksinformatie. Ngo's sparen echter tijd noch moeite om daar fel tegen tekeer te gaan, soms geholpen door journalisten.

Varkens in Nood jatte afbeeldingen uit ons lespakket en verdraaide dat tot 'kindermarketing'. Partij voor de Dieren ging nog een stap verder en jatte delen uit onze video's en verdraaide die tot een eigen anti-campagne. Er werd niet geschroomd om kinderen en mensen uit ons beeldmateriaal belachelijk te maken en aan de schandpaal te nagelen.

Er is geen sprake van kindermarketing, ook niet volgens de Reclamecode

Linda Janssen, voorzitter POV

De POV heeft beide partijen een factuur gestuurd voor het zonder toestemming gebruiken van ons materiaal. En tegelijkertijd een sommatie om de beelden onmiddellijk offline te halen. Want niet alles mag! Beelden mogen niet zomaar worden gejat en al helemaal niet als daar mensen opstaan.

De Partij voor de Dieren verwijderde direct de video's van haar socialmediakanalen. Ook Varkens in Nood poetste meteen wat zaken weg in de berichtgeving. En ook een aangehaakte journalist verwijderde het beeld. Varkens in Nood haastte zich ook naar de Reclame Code Commissie (RCC) en de Partij voor de Dieren was er als de kippen bij met Kamervragen.

De uitspraak van de RCC is nog onderweg. De minister antwoordde al: er is geen sprake van kindermarketing, ook niet volgens de Reclamecode. Er is hier sprake van een lespakket en het staat iedereen vrij scholen een lespakket aan te bieden. Leraren bepalen of zij die gebruiken of niet.

En dan hoor je de Partij voor de Dieren niet meer. De Reclame Code Commissie komt nog met een uitspraak. Wij gaan met een gerust gevoel de kerstdagen in. Laat het maar duidelijk worden.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer