Dagwinkel Schoonrewoerd brengt streekproducten onder aandacht

Vijf lokale producenten en supermarkt Dagwinkel in Schoonrewoerd, ondersteund door voedselmakelaar Linette Mak van Lokaal Voedsel Utrecht, zijn een samenwerking begonnen om lokaal voedsel meer onder de aandacht te brengen bij consumenten. Supermarktondernemer Ad de Jong zet zich al jarenlang in voor de promotie van regionaal voedsel.

Dagwinkel+Schoonrewoerd+brengt+streekproducten+onder+aandacht
© Lokaal Voedsel Utrecht

Hoe ziet de samenwerking eruit?

'We presenteren de producten een voor een een week lang op een prominente plek bij de kassa. Het is net als bij een meisje: je kunt maar aan één tegelijk de aandacht geven die ze verdient. Daarnaast promoten we de producten op onze socialemediakanalen.

Je hoeft echt niet meer met appels uit China aan te komen

Ad de Jong, ondernemer Dagwinkel Schoonrewoerd

'Het zijn droge kruidenierswaren: fruitsappen van boerderij Nieuw Slagmaat in Bunnik, jams zonder suiker van fruitbedrijf Van Dijk in Wijk bij Duurstede, bier van Brouwerij Hommeles in Houten, honing van Bijenbaas in Schoonrewoerd en chocoladerepen van Choxplore in Utrecht.'


Wat betekenen regioproducten voor u?

'Ik verkoop zelf al jaren producten uit de eigen streek. Dat begon toen ik werd benaderd door een zorgboer die vroeg of ik eieren, sap en groente wilde verkopen van zijn boerderij. De hele opbrengst hiervan gaat weer terug naar de zorgboerderij, die er bijvoorbeeld fietsen voor de cliënten voor aanschaft. Daarnaast verkoop ik appels en peren van een lokale fruitboer en sinds twee jaar ook vlees van een lokale slager.

'Ik heb er zelf veel baat bij om een exclusief product te kunnen verkopen. Met een pak wasmiddel maak ik het verschil niet ten opzichte van Albert Heijn of Jumbo. Het mooie van deze streekproducten is dat je iets hebt wat een ander niet heeft.'


U zegt dat consumenten de herkomst van hun product willen weten. Hoe merkt u dat?

'Je merkt in de winkel dat mensen steeds vaker lokaal kiezen. Met appels uit China hoef je echt niet meer aan te komen. En terecht, want het is toch raar dat je voedingsmiddelen die je in eigen land produceert, elders vandaan haalt?

'Ondertussen besef ik ook dat een streekproduct, met vaak een iets hogere prijs, niet voor iedereen bereikbaar is. Maar de groep die bereid is om meer te betalen, zie ik gewoon groeien.'


Hoe groot kan dit worden?

'Dat valt of staat met een goede distributie. Dat blijft een heikel punt. Nu leveren producenten rechtstreeks aan mijn winkel, maar om het groter te maken, zal dat anders moeten. Van Tol (het moederbedrijf van Dagwinkel) ziet nog veel beren op de weg en kijkt erg naar de kosten.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer