Bestuursvoorzitter ziet mooie kansen voor Veiling Zaltbommel

Veiling Zaltbommel heeft een toekomstvisie gepresenteerd waarin de groente- en fruitveiling voor zichzelf een rol ziet als flexibele partij die maatwerk biedt. Voor de toekomst van de coöperatieve veiling ziet bestuursvoorzitter René Simons mooie kansen.

Bestuursvoorzitter+ziet+mooie+kansen+voor+Veiling+Zaltbommel
© Vidiphoto

Waarom presenteert Veiling Zaltbommel een meerjarenplan?

'Wij zijn een kleine veiling met een jaaromzet van 50 tot 60 miljoen euro. Driehonderd telers bieden groente en fruit aan en ruw geschat zijn 150 kopers actief op de veiling. Bij zo'n grootte vraag je je weleens af of je nog bestaansrecht hebt. Die vraag wilden we beantwoorden.'

We vonden het zinvol om ook een buitenstaander met een frisse blik naar de plannen te laten kijken

René Simons, bestuursvoorzitter Veiling Zaltbommel

Een adviesbureau was betrokken bij het opstellen van de toekomstvisie. Waarom?

'We zijn al een paar jaar bezig met de toekomstvisie, een proces waarbij ook de telers en kopers zijn betrokken. Daarnaast hebben we gekeken hoe andere afzetorganisaties van groente en fruit het doen. We vonden het zinvol om ook een buitenstaander met een frisse blik naar de plannen te laten kijken.'


Had het adviesbureau andere ideeën over de toekomst van de veiling?

'Nee, over de hoofdlijnen waren we het eens. Het bureau heeft de plannen her en der bijgeschaafd.'


Wat is de strategie van Veiling Zaltbommel de komende jaren?

'Als nichespeler in de markt biedt de veiling de klanten flexibiliteit, maatwerk en persoonlijke service. Omdat de lijnen kort zijn, kunnen we snel schakelen en we houden regelmatig persoonlijk contact met telers en kopers. Als we het op deze manier de komende jaren aanpakken, is er tussen de olifanten ruimte voor de muis Veiling Zaltbommel.'


U noemt maatwerk. Kunt u daar een voorbeeld van noemen?

'Je kunt dan denken aan verpakken. We hebben telers die zelf willen verpakken, maar er zijn er ook die dat niet willen. Dan kan de veiling daarin een rol spelen. We willen meer aandacht besteden aan de persoonlijke wensen van de telers; we willen als veiling tussen hen in staan. We gaan niet direct aan de retail leveren. Tussen onze klanten, grossiers en groothandel, en hun klanten willen we niet staan.'



Zijn er nog andere plannen?

'De klok krijgt weer meer aandacht. Tien jaar geleden liep 70 procent van de producten via de klok, nu 30 procent. De teruggang is snel gegaan, maar de klok moet behouden blijven. De klok wordt aantrekkelijker met een ruimer assortiment. Daarbij kijken we ook naar de mogelijkheid van digitalisering. Een andere doelstelling is gezond blijven groeien. We lopen dit jaar in omzet 15 procent voor op vorig jaar.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer