Wakker Dier naar Reclame Code Commissie om kip op stro

Wakker Dier dient bij de Reclame Code Commissie een klacht in tegen de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi). Die laatste had een advertentie geplaatst van een kip op een baal stro met de inval van daglicht in de ruime stal. Volgens Wakker Dier zijn daar nauwelijks strobalen te vinden, hebben de vleeskuikens veel minder ruimte en is daglicht in de meeste stallen ook niet te zien.

Wakker+Dier+naar+Reclame+Code+Commissie+om+kip+op+stro
© Pixabay

De advertentie, met steun van de Europese Unie, prijkte begin september in het weekblad Privé. Daarbij stond de slogan 'In de Europese Unie scharrelen onze kippen vrij rond in de stal'. Deze advertentie maakt deel uit van een bredere campagne om pluimveevlees te promoten.

'De pluimveesector verpakt veel kippenleed in een gesubsidieerde cocktail van leugens', zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.


Te rooskleurig

Hilhorst vindt dan ook dat het beeld van de kippenstal dat Nepluvi in de advertentie gebruikt, een veel te rooskleurig beeld geeft van het leven van 90 procent van de vleeskuikens in de Europese Unie. Volgens haar gaat het bij deze kippen om een snelgroeiend ras in combinatie met hoge bezettingsdichtheden en geen daglicht.

Vanwege dit te rooskleurige beeld stapt Wakker Dier naar de Reclame Code Commissie. Overigens wordt volgens de dierenwelzijnsorganisatie in Nederland nog altijd 60 tot 70 procent van de vleeskuikens gehouden als snelgroeiend ras en in combinatie met een hoge bezettingsdichtheden en geen daglicht.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer