Antireclame over suiker is misleidend

De televisiereclame van parfumerieketen Douglas over rimpelvorming door suikerconsumptie is misleidend en oneerlijk, concludeert het College van Beroep (CvB).

Antireclame+over+suiker+is+misleidend
© Pixabay

Het CvB bevestigt hiermee een eerder oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC). Cosun Beet Company had bezwaar gemaakt tegen de reclame-uiting van de parfumerieketen. In een verklaring meldt algemeen directeur Paul Mesters dat Cosun Beet Company het belangrijk vindt dat informatie over suiker correct is en gebaseerd op wetenschap.

'Dat suiker rimpels zou veroorzaken, is uit de lucht gegrepen', zegt Mesters in een reactie op de uitspraak van het CvB. De tv-reclame betrof een huidcrème van Dermacosmetics, een exclusief merk van Douglas. In de commercial wordt gezegd dat suiker rimpels veroorzaakt, met op de achtergrond suikerklontjes.


Huidstructuur stugger

Vervolgens wordt gesproken over versuikering van cellen, wat de huidstructuur stugger zou maken. De huidcrème zou hier de oplossing voor zijn volgens de producenten.

Op 9 juni 2020 al oordeelde de RCC dat de reclame misleidend is. Douglas tekende hier bezwaar tegen aan bij het CvB. Op 13 oktober 2020 bevestigde het CvB de uitspraak van de RCC dat de reclame-uiting van Douglas onjuist en misleidend is.


Uitspraak onherroepelijk

Daarmee is de uitspraak onherroepelijk. Er is geen bewijs dat suiker rimpels veroorzaakt en geen enkel onafhankelijk adviesorgaan onderschrijft de claim van Douglas. Mesters benadrukt dat het voor Cosun Beet Company van belang is dat suiker de waardering krijgt die het verdient. 'Het is een heerlijk natuurproduct dat je met mate moet consumeren.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer