Massey Ferguson 8S tot 265 pk

De nieuwe Massey Ferguson 8S kwam 24 juli binnen bij de fabriek in het Franse Beauvais. De 8S bestaat uit vier trekkers van 205 tot 265 pk. De digitale presentatie was wereldwijd te volgen.

Massey+Ferguson+8S+tot+265+pk
© Massey Ferguson

De nieuwe 8S is een nieuw ontworpen trekker met een retrotintje. Zo is het zilvergrijs van de vroegere 100-serie terug te vinden in de cabinestijlen. De 8S-serie is ontworpen met prioriteiten gebaseerd op de wensen van de gebruiker, zo geeft directeur Thierry Lhotte aan. Duidelijk is dat comfort, capaciteit en de mogelijkheden van telemetrie een belangrijke rol hebben gespeeld.

Zo heeft het nieuwe 'Protect-U'-design een cabine met een geluidsniveau van 68 decibel, verkregen door een ruimere afstand tussen de cabine en de motor. Daardoor worden hitte, geluid en trillingen afgeschermd. De ruime cabine heeft een inhoud van 3,4 kubieke meter en 6,6 vierkante meter glasoppervlakte.

Alle belangrijke trekkerfuncties zijn af te lezen van een digitaal dashboard. Voor de bediening is er een nieuwe MultiPad-armsteunbediening waarmee met Isobus uitgeruste machinefuncties kunnen worden bediend. De opgewaardeerde Datatronic 5 met een 9 inch touchscreenscherm is bij de Exclusive-uitvoering gemonteerd op een verstelbare arm aan de stoel. Bij de Efficiënt-uitvoering op de zijconsole.

Zescilinder 7,4 liter AgcoPower-motoren leveren het vermogen


Nieuwe typeaanduiding

De 8S-serie heeft een nieuwe typeaanduiding. Zo staat de 8 van de 8S.265 voor de serie, de S voor hoog gespecificeerde uitvoeringen en 265 voor het nominaal vermogen. De 8S bestaat uit vier trekkers van 205 tot 265 pk, waarbij alle vier nog 20 pk extra achter de hand hebben voor het maximum vermogen.

Zescilinder 7,4 liter AgcoPower-motoren leveren het vermogen, die met SCR (AdBlue) voldoen aan de Stage V-emissienormen. Het maximum koppel levert hij tussen de 1.000 en 1.500 toeren. Dit leidt volgens MF tot een brandstofreductie tot 10 procent.


Twee nieuwe transmissies

De serie is voorlopig leverbaar met twee nieuwe transmissies, de Dyna E-Power of de Dyna-7 semi-powershifttransmissie. De basis van deze twee is hetzelfde, met vier groepen en acht powershiftstappen. De nieuwe Dyna-7 is 10 procent efficiënter dan de voorgaande Dyna-6.


De cabine heeft 6,6 vierkante meter glasoppervlakte.
De cabine heeft 6,6 vierkante meter glasoppervlakte. © Massey Ferguson

De Dyna E-Power heeft een dubbele koppelingstransmissie waardoor de aandrijving bij het schakelen niet wordt onderbroken, er soepeler wordt geschakeld en er een continue krachtoverbrenging is. Een tussenvorm tussen een powershift en CVT-transmissie. Eind volgend jaar is ook de Dyna-VT leverbaar. In vergelijking met voorgaande series geven deze transmissies 26 procent minder vermogensverlies en ze besparen tot 10 procent brandstof.


10 procent meer trekkracht

De serie heeft een zwaardere achteras die door minder wrijvingspunten tot 10 procent meer trekkracht levert. De olieopbrengst is met 36 procent verhoogd tot 150 liter per minuut. Als optie is 205 liter opbrengst leverbaar. Hiermee zijn zwaardere werktuigen te gebruiken voor meer capaciteit.

Het maximum hefvermogen is met 7 procent verhoogd tot 10 ton in de achterhef. De als optie leverbare geïntegreerde fronthef is goed voor een hefvermogen van 4.800 kilo en leverbaar met Isobus-aansluiting.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer