Floriday maakt vaart door coronacrisis

De coronacrisis heeft niet alleen kommer en kwel veroorzaakt in de bloemen- en plantenhandel. De effecten op Floriday, de digitale marktplaats van Royal FloraHolland, zijn positief. Meer kwekers en kopers zijn actief op het platform en dankzij online workshops, filmpjes en webinars verloopt de ontwikkeling van nieuwe modules sneller dan verwacht.

Floriday+maakt+vaart+door+coronacrisis
© FloraHolland

Met marktplaats Floriday wil Royal FloraHolland (RFH) eind 2020 alle directe transacties digitaal laten verlopen. Om de betrokkenen op weg te helpen in de nieuwe manier van werken, heeft RFH het programma 100 procent Digitaal in het leven geroepen. De coronacrisis leek daarbij roet in het eten te gooien, maar blijkt juist te hebben geleid tot een grotere toestroom van kwekers tot Floriday.

'Zoals het er nu naar uitziet gaan we onze doelstelling halen om eind dit jaar volledig digitaal te werken', zegt Martin de Ruiter, programmamanager 100 procent Digitaal bij RFH. Hij voegt daaraan toe dat ook kopers de tijd hebben genomen voor Floriday, deels omdat hun staf- en IT-afdelingen minder werk hadden vanwege de teruggelopen vraag naar bloemen en planten. Maar vooral omdat kopers eveneens voordelen zien in digitalisering van de handel.


Veel meer opmerkingen

De energie in de hele sector heeft er volgens De Ruiter toe geleid dat de helpdesk en de introductieteams veel meer opmerkingen en verzoeken binnen hebben gekregen dan in de eerste maanden van 2020. Daardoor hebben ontwikkelteams allerlei dingen kunnen testen, zoals langetermijncontracten die veel kwekers met retailbedrijven hebben en het overnemen van de prijzen van vorig jaar of vorige week in de catalogi.

Qua volume zien we positieve effecten van online werken

Arjan van der Voort, operationeel directeur van Zentoo

De Ruiter zet uiteen dat Nederland met Floriday de koppositie als sierteeltland in stand wil houden door handelingen in de hele keten efficiënter, sneller en flexibeler te maken.


Digitale workshops

Oorspronkelijk had RFH workshops gepland waar kwekers en kopers via laptops gezamenlijk kennis konden maken met Floriday en hun vragen en verzoeken kenbaar konden maken. Vanwege de lockdownmaatregelen vinden deze workshops nu digitaal plaats, via filmpjes op YouTube en webinars op woensdag, waar wekelijks vijftig tot zestig kwekers aan deelnemen. Volgens De Ruiter hebben zij daar veel waardering voor.



Daarom gaat 100 procent Digitaal begin juli ook van start met instructiewebinars voor kopers. In de toekomst verwacht de programmamanager dat gebruikers op twee manieren kunnen deelnemen: via grotere online sessies en via een-op-een-instructies. 'Je ziet dat er kwekers zijn die ertegen opzien hun catalogus of foto's te uploaden. Experts van Floriday kunnen hen over die drempel heen helpen.'


Corona als drijfkracht

Zentoo is een coöperatie van twaalf chrysantenkwekers met een totaalareaal van 100 hectare. Operationeel directeur Arjan van der Voort heeft de kwekers vertegenwoordigd als lid van de kartrekkersprojectgroep om Floriday van de grond te krijgen. De coronatijd is naar zijn zeggen zakelijk een drijfkracht geweest die de handel via webshops een impuls heeft gegeven.

'Vanwege het sluiten van de afzetmarkten in onder andere Rusland en het VK was de prijsvorming slecht. Toch hebben we qua volume positieve effecten gezien van het online werken en daar zijn we blij mee.' Van der Voort legt uit dat het inrichten van het aanbod, het assortiment en de prijzen in Floriday zo goed als afgerond is.


Koppelen van systemen is uitdaging

De voornaamste uitdagingen zitten nog in het koppelen van het voorraad- en planningssysteem dat Zentoo en de kwekerijen gebruiken. Om dat voor elkaar te krijgen, zijn de eerste testorders voor de daghandel via Floriday inmiddels gedraaid. Daarna zal de ontwikkeling van programma's voor de termijnhandel volgen.


De Europese wetgeving en coronacrisis hebben de ontwikkeling van Floriday versneld.
De Europese wetgeving en coronacrisis hebben de ontwikkeling van Floriday versneld. © FleuraMetz

Ook Amigo Plant, kwekerij van vetplanten in Heerhugowaard, behoort tot de kopgroep rond de ontwikkeling van Floriday. 'Wij vinden het belangrijk dat onze klanten gebruik kunnen maken van één platform om hun handel in te kopen en dat zij per kweker naar het aanbod kunnen zoeken', zegt verkoopmanager Jacco Huibers.


Minder fouten

De coronacrisis heeft ertoe geleid dat de kwekers uit de kopgroep online vergaderden, waardoor zij sneller advies konden geven aan RFH en de softwareontwikkelaars. Huibers heeft daarbij weinig knelpunten ervaren, hoewel de ontwikkelsnelheid wat hem betreft nooit hoog genoeg is. Als een van de voordelen van Floriday noemt Huibers dat het voor bestellingen niet meer nodig is om informatie over te tikken of in te kloppen. Dat scheelt niet alleen veel tijd, maar voorkomt ook veel fouten.

FleuraMetz ziet eveneens voordelen in het werken met Floriday. De groothandel werkt sinds 2017 met het digitale platform Blueroots, waarin RFH in 2019 een belang heeft genomen. Herman Raué, directeur data en IT bij FleuraMetz, ziet de Europese PSD2-wetgeving als een soort breekijzer voor de snelle ontwikkeling van de digitale handel.

De coronacrisis heeft de drempel volgens Raué alleen maar lager gemaakt. 'Daardoor kunnen we allerlei oude technieken en verouderde koppelingen tussen verschillende programma's sneller vervangen en Floriday laten uitgroeien tot een volwassen platform.'


Groot aantal leden Royal FloraHolland is actief op Floriday

Royal FloraHolland (RFH) lanceerde Floriday in 2017 om de digitalisering van de directe bloemen- en plantenhandel op een hoger plan te brengen. Het doel is om enerzijds de processen aan de vraag- en aanbodkant sneller en efficiënter te laten verlopen en anderzijds te voldoen aan de aangescherpte financiële wetgeving in Europa. Van de 4.500 leden van RFH zijn zo'n 2.738 kwekers (60 procent) nu wekelijks actief op Floriday. Met het digitale platform kunnen kwekers hun catalogus, aanbod en orders beheren via verschillende handelskanalen. Kopers kunnen in actueel aanbod zoeken, orders plaatsen en aanvragen doen of contracten afsluiten. Daarnaast voldoet de handel via Floriday aan de in 2019 ingevoerde Europese PSD2-wetgeving. Die verlangt dat financiële stromen aantoonbaar terug te voeren zijn op goederenstromen. Een koper kan digitale bestellingen voor de directe handel alleen doen op basis van online aanbod van de kweker. Handmatige orders invoeren kan niet meer. Het online zetten van aanbod en orders kan via een koppeling vanuit de eigen software of direct vanuit Floriday. Het gebruik van bestaande softwarepakketten voor aan- en verkoop blijft daarmee mogelijk. Daarvoor is wel een API-koppeling nodig. Zo'n 'application programming interface' zorgt voor de communicatie tussen de bestaande software en Floriday. Een andere mogelijkheid is een combinatie van Floriday-modules met het eigen softwarepakket. Iedere kweker met een RFH-administratienummer kan kosteloos de verkoopfuncties in Floriday gebruiken. Voor meer informatie en het aanmelden voor workshops of informatiesessies kunnen kwekers en kopers terecht op www.floriday.io/100digitaal.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer