Holland-Utrecht bouwt zelf elektrische Fendt

Fendt-dealer Holland-Utrecht in Montfoort bouwt een 100 procent elektrische trekker die acht uur kan werken. De dealer laat daarvoor de elektrische accupakketten van een jong gebruikte Tesla inbouwen.

Holland%2DUtrecht+bouwt+zelf+elektrische+Fendt
© Frits Huiden

Basis is een standaard Fendt 313 S4 Profi Plus met zeshonderd draaiuren van aannemer Van Huizen in Barendrecht. Dit bedrijf heeft een grote vijfjarige klus gekregen van gemeente Rotterdam voor onderhoud van groenvoorzieningen in een aantal woonwijken. Voorwaarde is dat al het transport emissievrij zal plaatsvinden. Dat moet de Fendt gaan doen met een 16 tons Beco kipper.


De Fendt is eerst in Montfoort bij Holland-Utrecht ontdaan van motor, dieseltank, koeling en andere overbodige componenten.
De Fendt is eerst in Montfoort bij Holland-Utrecht ontdaan van motor, dieseltank, koeling en andere overbodige componenten. © Frits Huiden

Het Amsterdamse bedrijf New Electric bouwt de refurbished accupakketten van een jong gebruikte Tesla in onder de motorkap en onder de trekker. De accupakketten mogen maximaal tweeduizend ladingen zijn gebruikt, zodat ze nog eens tweeduizend ladingen meekunnen. Genoeg voor tien jaar rijplezier bij Van Huizen.


Vermogen

Het uiteindelijke vermogen van de elektrische 313 wordt zo'n 120 pk. De accu's zijn in tien uur weer tot 100 procent vol te laden op 380 volt krachtstroom. 'Het enige geluid dat je straks nog hoort, is de compressor voor de luchtremmen', zegt Holland-Utrecht-verkoper Gijs Scherpenzeel.


Uitdaging wordt om de hoge toerentallen van de Siemens-elektromotoren over te brengen op de lagere toerentallen naar de Variobak.
Uitdaging wordt om de hoge toerentallen van de Siemens-elektromotoren over te brengen op de lagere toerentallen naar de Variobak. © Frits Huiden

Uitdaging wordt om de relatief hoge toerentallen van 4.000 toeren per minuut van de Siemens-elektromotoren over te brengen naar de lagere toerentallen van de Vario-transmissie. 'Daarvoor laten we een overbrenging spuitgieten met de juiste afmetingen. Een tandriem zal deel uitmaken van deze zelf ontwikkelde overbrenging. Ook moet alles weer op de software worden aangesloten. Daar komt onze expertise aan bod.'


Kosten

De ombouw naar elektrisch kost meer dan 200.000 euro. Daar komt de trekker zelf met een nieuwprijs van 125.000 euro nog bij. Scherpenzeel weet dat een dergelijke prijs niet uit kan in de landbouw. 'Je moet dit echt zien in combinatie met Vamil- en EIA-subsidies en grote stedelijke projecten waardoor zo'n ontwikkeling kan worden betaald.'


New Electric heeft veel ervaring in de maritieme sector zoals de ombouw van boten voor de Amsterdamse grachten. Hier in Staphorst wordt de trekker voorzien van de elektrische aandrijving.
New Electric heeft veel ervaring in de maritieme sector zoals de ombouw van boten voor de Amsterdamse grachten. Hier in Staphorst wordt de trekker voorzien van de elektrische aandrijving. © Frits Huiden

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer