Massale aandacht voor gehavende sierteelt
Een duizelingwekkende 5,6 miljoen keer zijn de 'red-de-sierteeltvideo's' van Stef en Bob van Veen al bekeken. Dit betekent dat vrijwel elke Nederlander met Facebook de campagne 'buy flowers, not toilet paper' kent. Reden voor het Bloemisten Netwerk om in zee te gaan met de 19-jarige tweeling.
Het is niet dat de broers geen ervaring hadden met video en tuinbouw. Hun bedrijf West Country Media huist midden in het Westland en maakte al video's voor onder meer kwekers en handelsbedrijven.
Maar nu de coronacrisis de Nederlandse sierteeltsector dreigt te minimaliseren, vonden de twee dat ze in actie moesten komen. De beelden van duizenden karren doorgedraaide topproducten van eigen bodem waren te zien in elk journaal en maakten Nederland verdrietig.
Als je de dramatische beelden ziet, wil je gewoon iets doen
Stef van Veen: 'Wij komen uit een gezin waar hard werken altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. Als je de dramatische beelden ziet van wat er nu gebeurt, wil je gewoon iets doen. De bloemen zijn versproducten en komen nu uit de kas. Langer wachten geeft elke dag extra derving.'
Hoopvolle boodschap
De broers haastten zich naar de montageruimte en combineerden beelden van de coronagevolgen met een hoopvolle boodschap: koop bloemen, geen toiletpapier! 'Met dat laatste gaan we geen ondernemers helpen. Met het eerste wel.'
De eerste clip toont in 45 seconden prachtige dronebeelden boven en in de kassen waar de broers eerder hun promotievideo's voor enkele Westlandse kwekers schoten. Vervolgens komen de aanvoerhallen van veiling Royal FloraHolland in beeld, met in de ondertiteling de handelscijfers: gemiddeld 60 miljoen bloemen en planten gaan er per dag over de klok.
Die vraag is nu bijna stilgevallen. Indrukwekkende muziek ondersteunt de oproep aan de consument om juist nu bloemen van eigen bodem aan te schaffen. Die boodschap verspreidde zich snel. 'De video werd 100.000 keer gedeeld op onze Facebookpagina. Dat vonden wij zelf al megahard gaan.'
Doordraaibeelden
Verrast door het succes werd een tweede clip gemaakt. Hierin zijn de inmiddels beruchte doordraaibeelden te zien.
Via shovels belandden de bloemen en planten rechtstreeks in de container. Maar nu is de muziek hoopvoller. Op de veilingvloer te midden van de misère tekent zich plotseling de boodschap 'buy flowers, not toilet paper' af, gemonteerd in een bloemenzee. Er volgt een Engelse oproep: 'Right now is the time to buy flowers or plants for yourself, friends, neighbours or family… Help us!'
Het effect van deze promo verraste de jongens volledig. 'In een paar uur tikte het bereik al 1 miljoen mensen aan. Na een paar dagen was dit 4 miljoen.' Inmiddels hebben 5.650.000 de video bekeken.
Internationale aandacht
Dit bereik staat nog los staat van het vele extra delen op WhatsApp en elders. Op Instagram is de video 3.500 keer in een verhaallijn geplaatst door media en burgers. Ook in het buitenland is er forse aandacht voor de clip. In belangrijke afzetlanden van de sierteelt slaat het appel aan. 'Europa, maar ook Rusland, de VS en het Midden-Oosten zien we voorbij komen.'
Het bereikte effect van de spontane actie is ook voorman Jan Huisman van De Vakbloemist en het Bloemisten Netwerk niet ontgaan. 'Wat Stef en Bob hebben gedaan, vertegenwoordigt tonnen aan goede media-aandacht voor onze sector die nu hard geraakt wordt. Dat is een geweldig initiatief.'
De bloemist om de hoek
Huisman benadrukt hoe belangrijk het is dat de bloemist om de hoek genoemd wordt in de clips. 'Dat is de plek waar consumenten een breed aanbod aan topproducten en advies kunnen krijgen.' De bloemisten dreigen in de huidige crisis vermalen te worden tussen de retail en kwekers die regelmatig zelf rechtstreekse afzet zoeken.
Supermarkten zijn de enigen die momenteel nog redelijke bloemenomzetten boeken, mede vanwege het vele boodschappen doen door consumenten. 'De bloemist is een onmisbare schakel in de keten. We willen als service-organisatie voor de bloemist dan ook graag blijven samenwerken met de sector', zegt Huisman.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Pottinger Jumbo 8010L
2016, P.O.A.
-
Burma 11-275
Gebruikt, € 1.500
-
Wifo KSK 250
2001, € 2.250
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Maaidekken (LH) #22646
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %