Melkveehouder Lansink: 'Deel zorgen met elkaar'

Ze vond het spannend om een online video te maken over de impact die de corona-epidemie heeft op het boerenbedrijf. Maar melkveehouder Heleen Lansink is gezien de positieve reacties blij dat ze het gedaan heeft. 'Het geeft veel onzekerheid. Normaal deel je je verhaal met erfbetreders, nu moet je actief de telefoon pakken.'

Melkveehouder+Lansink%3A+%27Deel+zorgen+met+elkaar%27
© DIRK HOL

De Haaksbergse melkveehouder voelt dat er door het coronavirus meer druk op de ketel komt te staan. 'Wij hebben een baan, maar je maakt je wel zorgen over wat uiteindelijk de impact op het bedrijf zal zijn. Want hierna komen de stikstofmaatregelen er ook nog overheen. Mijn oproep is eigenlijk dat we die zorgen met elkaar moeten delen.'

Ook sociaal werker Willem Leys van ZLTO zegt dat het delen van zorgen en het laten weten dat je meeleeft nu extra belangrijk zijn. 'Als in de buurt een gezin in quarantaine zit, is het fijn als de omgeving even belt of een kaartje stuurt. Het zijn de kleine dingen die nu een wezenlijk verschil kunnen maken voor het welzijn van mensen.'

We zitten in hetzelfde schuitje en kunnen een steun zijn voor elkaar

Heleen Lansink, melkveehouder in Haaksbergen

In zijn werkgebied weet Leys van een sterfgeval door corona. Een ander ZLTO-lid, een melkveehouder, is herstellende. 'Hij moet op zoek naar een vervanger die ook met zijn type melkrobot kan omgaan. Dat zorgt voor die familie voor extra hectiek die ze nu niet kunnen gebruiken', zegt de hulpverlener.

Alleenstaande boeren en tuinders

Leys denkt ook aan de alleenstaande boeren en tuinders. 'Dat is best een aanzienlijke groep en die mensen verkeren nu in een nog groter isolement. Doordat alles is gesloten, vallen uitstapjes of het verenigingsleven ook weg. Daar maak ik me wel zorgen over. Want boeren zijn mensen die niet snel naar de dokter gaan.'

In sectoren als de sierteelt kunnen ondernemers in een diepe put raken, zegt Leys. 'Iemands onmacht kan zich uiten in kwaadheid. Het is prima als dat eruit komt, zeg ik altijd. Maar reageer het niet af op je gezin of medewerkers, want die kunnen er ook niks aan doen.'

Psychosociale dienstverlening

Bij zelfstandige psychosociale dienstverleners die actief zijn in de agrarische sector is het momenteel opvallend rustig, signaleert Johan Weerkamp. Hij houdt praktijk in Ede. 'Wellicht wordt verondersteld dat wij door de coronamaatregelen niet actief zijn, maar we zijn gewoon bereikbaar.'

Problemen kunnen ontstaan doordat de onzekerheid door de economische gevolgen van het coronavirus aan mensen gaat vreten, zegt Weerkamp. 'Krijg ik genoeg mensen om de asperges te steken? Wat doet de melkprijs? Moet ik mijn aardappelen straks uit de markt nemen? Dat geeft spanningen binnen gezinnen.'

Als die problemen gaan opspelen, is het wellicht goed om een gesprekspartner buiten de eigen kring te zoeken, adviseert Weerkamp. 'Dat is de eerste stap. Binnen je eigen kring kent men je verhaal vaak wel. En dan krijg je vaste reactiepatronen. Een collega kan een luisterend oor bieden. Voordeel is dat die bekend is met de situatie. Al heb je dan het risico dat je elkaar niet opvrolijkt, maar juist bevestigt in negatieve gevoelens.'

Voldoende rust

Weerkamp benadrukt het belang van voldoende rust, juist in periodes als deze. 'Als je in bed ligt te malen en niet in slaap komt, is dat een slecht teken. Afleiding zoeken in werk is soms goed, maar je kunt er ook in verdrinken.'

Melkveehouder Piet Boer is voorzitter van Stichting Zorg om Boer en Tuinder, een onafhankelijke vrijwilligersorganisatie met vrijwilligers in heel Nederland die een luisterend oor bieden aan boeren en tuinders. 'We bieden kosteloos een laagdrempelig gesprek met iemand die de sector kent en begrijpt.'

Telefonische bijstand

Momenteel bieden vrijwilligers voornamelijk telefonische bijstand. Een deel van hen zijn gepensioneerde boeren. Zij moeten in verband met het coronavirus voorzorgsmaatregelen in acht nemen', zegt Boer. 'Dat is wel een complicerende factor. Maar als er echt nood aan de man is, staan we klaar.'

Een crisis zoals nu met het coronavirus kan voor een piek in het aantal hulpvragen zorgen, leert de ervaring bij de hulpdienst. 'Wel zien we het effect meestal later. Boeren delen niet zo snel hun zielenroerselen. Zo'n crisis is dan de druppel die de emmer doet overlopen. Voordat ze met ons contact opnemen, is daar al een heel proces aan vooraf gegaan', aldus Boer.

Rustig op bedrijf

In haar video zegt Lansink dat het rustig is geworden op het bedrijf. Naast de dierenarts komen alleen de klanten van haar melktapperij nog op het erf. 'Wat wel meer komt, zijn de zorgen. Hoe lang gaat dit nog duren en hoe gaat het ons bedrijf treffen? En als ik me verplaats in onze collega's die bloemen telen, waarvan de oogst is weggevaagd... Wat een grote zorg.'

Lansink steekt haar collega's een hart onder de riem. 'Laten we elkaar op blijven zoeken, want we zitten in hetzelfde schuitje en kunnen een steun zijn voor elkaar. Een luisterend oor is altijd dichtbij.'

Rode lijn in adviezen: zoek een gesprekspartner
Het is de rode lijn in de adviezen die hulpverleners geven. Zoek iemand die goed kan luisteren en met wie je je zorgen kunt delen. Op de website zorgomboerentuinder.nl staan per regio de vrijwilligers vermeld die een luisterend oor kunnen bieden. Van hen is ook een korte biografie te lezen. Velen hebben hun roots op een agrarisch bedrijf of zijn zelf boer of tuinder. De Vertrouwenslijn voor agrariërs is te bereiken op (085) 1303430. Meer informatie daarover is te vinden op agrarischecoaching.nl. Hulpverlener Johan Weerkamp is mede-initiatiefnemer van de nieuwe LinkedIn-groep Boeren willen hun verhaal kwijt - bellen kan altijd. Daar worden ervaringen met psychosociale hulp in de agrarische sector uitgewisseld.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer