Meer telers weren vloggers uit bollenveld
Meer bollentelers gaan toeristen uit de bollenvelden in de Duin- en Bollenstreek weren. Vorig jaar deden zo'n dertig bollentelers mee aan de campagne Enjoy the Flowers, Respect our Pride. De organisatie hoopt dit jaar in ieder geval honderd kwekers te werven.
De campagne is een samenwerking tussen de bloembollensector, marketingorganisaties,Greenport/Flower Science en gemeenten. Vorig jaar werd deze voor het eerst gelanceerd. Er werden borden geplaatst om toeristen te attenderen op het productieveld en ambassadeurs in te zetten bij de bollenvelden om informatie te geven.
Dat heeft resultaat gehad, stelt tulpenkweker Simon Pennings uit Noordwijkerhout. Waar toeristen in 2018 nog voor 20.000 euro schade aanbrachten aan zijn percelen, was de financiële overlast er vorig jaar niet meer. Met name hyacinten zijn vatbaar voor ziektes. Wanneer veel toeristen door de tulpen lopen, kan het blad beschadigden waardoor de bol minder snel groeit.
Schaars gekleed
De overlast van toeristen begon twee jaar geleden. Steeds meer mensen maakten een selfie of vlogden in de percelen. 'Van een man of dertig kwamen er ineens driehonderd mensen in de bollenvelden. Dat werd steeds gekker. Tijdens het ziekzoeken zag ik een schaars gekleed stel uit Rusland selfies maken. Een vrouw wisselde voor haar vlog in de tulpen drie keer van jurk.'
Maar niet alleen vloggen en selfies maken is favoriet onder toeristen. Mensen laten ook hun hond spelen in het bollenveld door het balletje ver weg te gooien in de tulpen. Met de inzet van honderd ambassadeurs, die uitleg geven over de bollenteelt en waarom het niet is toegestaan om in de bollenpercelen te lopen, hoopt de organisatie de overlast tegen te gaan.
Selfiespots
De ambassadeur verwijst de bollenliefhebbers door naar plekken waar wel selfies gemaakt mogen worden. Meerdere ondernemers hebben op eigen initiatief selfiespots gecreëerd. Het werken met vrijwilligers is een vriendelijke manier om toeristen bewust te worden van de productievelden, stelt Pennings. 'Afzetten met kuubskisten of prikkeldraad vind ik onvriendelijk overkomen, het zijn wel onze klanten.'
De kwekers zien in de groeiende toeristenstroom namelijk ook een verdienmodel. Ze vragen hier gemiddeld tussen de 7,50 euro en 40 euro voor. Pennings opent dit jaar voor het eerst zijn Tulip Amsterdam Experience, 2.000 vierkante meter binnen en 10.000 vierkante meter buiten. De entree is 7,50 euro per persoon. Hij investeerde hiervoor 'meer dan 100.000 euro'.
Toeristen houd je niet tegen
KAVB-vicevoorzitter Carl Hulsebosch van de kring Bloembollenstreek is blij met het initiatief. 'Minder schade hebben is belangrijk. Je kunt afzetten wat je wilt, maar toeristen houd je niet tegen. Daarnaast is een stukje promotie belangrijk.' Een bollenteler zal zelf ook nog maatregelen moeten nemen, verwacht hij. 'De ambassadeurs zijn er vooral in de weekenden, maar toeristen lopen er zeven dagen per week.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Rogedi kuilverdeler
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF13003T
Gebruikt, P.O.A.
-
Kverneland Cultivator (geen schijveneg) Enduro (HA) #24505
Gebruikt, P.O.A.
-
Kubota B2441 Compact traktor
Gebruikt, € 9.950
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %