Agribex thuiswedstrijd New Holland
Verschillende fabrikanten presenteerden vorige week hun noviteiten op Agribex in Brussel. Voor New Holland Benelux in het Belgische Zedelgem was dit een thuiswedstrijd. Het bedrijf pakte dan ook breed uit.
Bij de smalspoortrekkers was het de T4V/N/F-serie, door New Holland 'specialty-trekker' genoemd, die op het podium werd getoond. Onder de aandachtspunten viel vooral de nieuwe Terraglide-voorasvering op. Dit is een geveerde vooras die op drie punten is bevestigd aan de trekker: op een punt aan de vooras en 2,50 meter achter de vooras aan de trekker zelf. Het scharnierpunt ligt boven het midden van de trekker, voor meer stabiliteit.
Tussen de vooras en het chassis zijn twee hydraulische cilinders ingebouwd voor de vering. De automatische regeling zorgt dat ook onder belasting voldoende veerweg beschikbaar is. De bestuurder kan ook de hoogte bijstellen, om bijvoorbeeld de bodemvrijheid te verhogen in verband met een werktuig in de fronthef.
Trelleborg PneuTrac is oplossing tussen banden en tracs
Afhankelijk van de werkzaamheden of belasting kan de chauffeur kiezen uit vier standen: geblokkeerd, zacht, medium en hard. Een sterk punt is dat de Terraglide-voorasvering meer stabiliteit biedt.
Meer trekkracht
Nog opvallender is dat deze trekker gemonteerd is op de nieuwe Trelleborg PneuTrac-banden. Deze banden met een lage spanning (tussen 0,5 en 2,5 bar) worden omschreven als een tussenweg tussen banden en tracks. Volgens de informatie bieden ze 12 tot 24 procent meer trekkracht en hebben ze een groter contactoppervlak met de bodem.
De nieuwe T8 Genesis-serie van 315 tot 435 pk maximaal vermogen is leverbaar met de Auto Command CVT of met de Ultra Command powershift, met uitzondering van de T8.435 die in 2020 leverbaar wordt. Nieuw is de SideWinder Ultra-armleuning met het nieuwe IntelliView 12-beeldscherm.
New Holland attendeerde op de nieuwe generatie PLM (Precision Land Management) dat de gebruikers de mogelijkheid biedt om gegevens uit te wisselen tussen de trekker en de pc op het kantoor. Maar ook kan hiermee nu met Isobus III worden gewerkt, met de communicatie tussen de trekker en het aangekoppelde werktuig. Daarbij kan het werktuig bijvoorbeeld de rijsnelheid van de trekker aansturen.
Nieuw bij smalspoortrekkers van Deutz-Fahr is de 5 DF-serie met vierwielbesturing. Het betreft twee trekkers van 100 en 110 pk met een CVT-transmissie. Sinds ongeveer elf jaar bouwt Deutz-Fahr eigen CVT-transmissies, voor het eerst op de Agrofarm 4.30 TTV.
Verder introduceert Deutz-Fahr het Fleet Management, die leverbaar is als een Light- en Pro-versie. Met Fleet Management zijn bijvoorbeeld trekker(s) en kantoor digitaal met elkaar verbonden. Daarnaast heeft de loonwerker zicht op waar de trekkers zich bevinden en op de relevante werkprocessen. Deutz-Fahr biedt het systeem in verschillende modules aan.
Beter zicht
De Belgische fabrikant Joskin had twee in het oog springende noviteiten. Ten eerste de mesttank X-trem 2. In plaats van de achteras gebruikt Joskin hier nu de vooras als meesturende as. Hierop heeft de chauffeur beter zicht. En Joskin kan nu grotere banden monteren, van 90 centimeter breed en 2 meter hoog. De Vredestein 900/65R32.
Een andere drieassige tank is uitgerust met een elektrische wielaandrijving. Deze techniek is in samenwerking met John Deere ontstaan. Een 8R John Deere-trekker heeft een generator aan boord voor de eigen aandrijving, maar kan ook 100 kilowattuur leveren aan een externe gebruiker, in dit geval een mesttank van Joskin.
Modulaire schoffelmachine
Fabrikant Steketee introduceerde de Beetle-rugvormer. Dit is een modulair opgebouwde schoffelmachine waarmee allerlei gewassen zijn te schoffelen. Deze kan worden voorzien van verschillende afneembare schoffelbalken en de werkbreedtes kunnen aan de rijen worden aangepast.
De rugvormer is geschikt voor ruggenteelt van aardappelen en wortelen en kan ook boven op de wortelrug schoffelen.
De firma Kruse uit Ootmarsum presenteerde de nieuwe Wesseler-klepelmaaier/maaikorf die samen met Kruse is ontwikkeld. Zo is het ventielblok op de arm geplaatst waardoor er geen slangen meer langs de trekker hoeven te worden bevestigd. De hydraulische slangen lopen achter de arm, zodat ze minder kwetsbaar zijn bij obstakels. Door een nieuw chassis onder de trekker is het geheel gemakkelijk aan en af te bouwen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Pottinger Silo Profi L2 Profimatic
1999, € 14.500
-
Claas VOLTO 1320T
Gebruikt, P.O.A.
-
Vicon Fanex 1404C schudder
2018, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7618 Dyna-6
2012, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %