Eén machtig boerenfront
Er wordt relatief vaak valse informatie verspreid over boeren. Dat dit moet worden aangepakt, daar is eigenlijk iedere boer het wel over eens. Alleen over de wijze waarop zijn de meningen sterk verdeeld.
Sommigen geven de valse lieden het liefst fysiek een flink pak slaag, zodat zij voortaan uit de buurt blijven. Anderen willen er de aandacht op vestigen door met de trekker de snelweg op te gaan en het verkeer te blokkeren. Een rustigere groep verkiest een wat kalmer protest op het Malieveld, met zwarte shirts en vlaggen. Of liever frisse grasgroene shirts?
Dan zijn er de boeren die liever thuis blijven om op hun computer een opinie te schrijven voor de regionale krant. Weer anderen zijn actief op Facebook en/of Twitter en posten daar de mooiste plaatjes en belevenissen op de boerderij. Een paar mensen wagen de gang naar het Binnenhof, om daar een-op-een gesprekken te voeren met de politici. En ze pakken de ambtenaren van de Haagse departementen meteen mee, als zij toch in Den Haag zijn. In de hoop hen allemaal voor de landbouw te winnen.
In de afgelopen weken was er veel discussie over wat de meeste indruk zou gaan maken op politici, media en publiek. Daarbij liepen de gemoederen geregeld te hoog op. Een groot boerenprotest op het Malieveld maakt indruk, dat staat buiten kijf. Maar de boerenstukken in de kranten en op social media maken ook indruk, zeker als die het hele jaar door verschijnen in grote aantallen. Dat geldt ook voor het lobbywerk in politiek Den Haag. Een politicus die het voor onze sectoren opneemt, kan het verschil maken.
Wij vormen een machtig boerenfront wanneer wij ons allemaal inzetten voor de beeldvorming van onze sector
Als landbouwsectoren hebben wij alle vormen van pr nodig, dag in dag uit, om het publiek te bereiken. Wij vormen een machtig boerenfront wanneer wij ons allemaal inzetten voor de beeldvorming van onze sector, ieder op de manier die hem of haar het best past. Net zoals de boeren, zijn ook burgers en consumenten verschillend. De een wordt geraakt door een boerenprotest, de ander door een boerenopinie in de krant, een derde door een bezoek aan de boerderij. En hopelijk allemaal door de producten die onze boerderijen voortbrengen.
De kracht van de landbouw zit niet in de uniformiteit van boeren en boodschappen, maar in de grote verscheidenheid. Dan is er altijd iets wat de burger aanspreekt.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker 901 SM (HG) #26853
Gebruikt, € 8.500
-
Valmet 405 16 +8 hydr remventiel
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6175R (BV) #54665
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZND) #65695
Gebruikt, € 5.247
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %