'Kortste Weg' campagne stuit boeren tegen borst
De toonzetting van de mediacampagne van het Zuid-Hollandse korte ketenproject 'De kortste Weg' is in kringen van LTO Noord tegen de borst gestuit.
De 'Kortste Weg' is een project dat Zuid-Hollandse consumenten moet stimuleren meer voedsel uit de eigen regio te kopen. Het project is ontsproten aan het netwerk De Zuid-Hollandse Voedselfamilies. Het idee is verder uitgewerkt door de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, met financiering van provincie Zuid-Holland.
Voor de campagne is bewust gekozen voor een activistisch karakter. Er zijn abri-posters ontwikkeld met reclameteksten als 'Nu geen uitgestorven weidevogel bij elke kaas', met als uitsmijter 'Kies voor producten uit je eigen regio'. Deze boodschap wordt ook in spotjes op de regionale radio verspreid. De slogan 'Nu geen megastal bij elke karbonade' was ook bedacht maar heeft de campagne niet gehaald.
Dreun
Voorzitter Arie Verhorst van LTO Noord Zuid-Holland noemt de campagne uitwerking een dreun voor de landbouw. 'Ze proberen te scoren door mee te liften op een mediahype. We zijn hier niet van gediend.' Wel staat LTO Zuid-Holland achter het doel van de Kortste Weg, namelijk het versterken van lokale ketens tussen voedselproducenten en burgers.
Ze proberen te scoren door mee te liften op een mediahype
Ook tuinder en provinciaal LTO-themahouder PR en Imago Jan Varekamp laakt de gekozen campagnestrategie. 'Het is een activistische campagne die zich afzet tegen de gangbare agrarische keten en daarbij over de schreef gaat.' Hij vindt het twijfelachtig dat een campagne bekostigd met provinciaal en Europees geld zo polariserend uitpakt. 'We gaan de provincie ter verantwoording roepen hierover', zegt hij.
Vervelend
In een reactie op de kritiek van LTO Noord zegt landbouwgedeputeerde Adri Bom-Lemstra: 'Deze geluiden hebben mij niet bereikt, ik vind het vervelend om te horen.' De provincie speelt bij de invullen van de campagne geen rol, geeft ze aan.
'Dit is de verantwoordelijkheid van de proeftuin, net als bij andere pilotprojecten die de provincie subsidieert. Het gaat erom dat we mensen bewust maken dat het anders kan en dat er producten bij hen om de hoek gemaakt worden.'
Supermarktachtig
Volgens campagneleider Alex Ouwehand van Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland is polarisatie zeker niet de bedoeling van de campagne. 'We geloven juist in de kracht van het collectief van voedselproducenten en zoeken naar wat ons verbindt. Voor de reclameboodschap is bewust een supermarktachtige uitstraling gekozen.'
Want als de campagnemakers ergens tegen willen knokken is het het gangbare retailkanaal, niet de gangbare landbouw. 'Er gaat nu heel veel marge naar supermarkten en tussenschakels die de boer en tuinder misloopt. Dat veranderen is onder meer de inzet van de Kortste Weg.' Verder staat voorop dat voedsel van dichtbij het beste voor het milieu is, ook dat is een drijfveer van De Kortste Weg, verklaart Ouwehand.
Leveranciers
De campagne beoogt in een jaar 20.000 nieuwe afnemers van lokale ketens binnen te halen in Zuid-Holland. Een vijftiental leveranciers waaronder veelal kleinschalige biologische boeren en kwekers en platforms als Willem en Drees en Rechtstreex zijn al aangehaakt.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker 1040 YAK 4WD (BV) #26685
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6175R (BV) #54665
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga Estate 798 E
2022, P.O.A.
-
Kuhn GF10601
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %