'Kortste Weg' campagne stuit boeren tegen borst

De toonzetting van de mediacampagne van het Zuid-Hollandse korte ketenproject 'De kortste Weg' is in kringen van LTO Noord tegen de borst gestuit.

%27Kortste+Weg%27+campagne+stuit+boeren+tegen+borst
© Georges Hoeberechts Zone 5 Fotografie

De 'Kortste Weg' is een project dat Zuid-Hollandse consumenten moet stimuleren meer voedsel uit de eigen regio te kopen. Het project is ontsproten aan het netwerk De Zuid-Hollandse Voedselfamilies. Het idee is verder uitgewerkt door de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, met financiering van provincie Zuid-Holland.

Voor de campagne is bewust gekozen voor een activistisch karakter. Er zijn abri-posters ontwikkeld met reclameteksten als 'Nu geen uitgestorven weidevogel bij elke kaas', met als uitsmijter 'Kies voor producten uit je eigen regio'. Deze boodschap wordt ook in spotjes op de regionale radio verspreid. De slogan 'Nu geen megastal bij elke karbonade' was ook bedacht maar heeft de campagne niet gehaald.

Dreun

Voorzitter Arie Verhorst van LTO Noord Zuid-Holland noemt de campagne uitwerking een dreun voor de landbouw. 'Ze proberen te scoren door mee te liften op een mediahype. We zijn hier niet van gediend.' Wel staat LTO Zuid-Holland achter het doel van de Kortste Weg, namelijk het versterken van lokale ketens tussen voedselproducenten en burgers.

Ze proberen te scoren door mee te liften op een mediahype

Ook tuinder en provinciaal LTO-themahouder PR en Imago Jan Varekamp laakt de gekozen campagnestrategie. 'Het is een activistische campagne die zich afzet tegen de gangbare agrarische keten en daarbij over de schreef gaat.' Hij vindt het twijfelachtig dat een campagne bekostigd met provinciaal en Europees geld zo polariserend uitpakt. 'We gaan de provincie ter verantwoording roepen hierover', zegt hij.

Vervelend

In een reactie op de kritiek van LTO Noord zegt landbouwgedeputeerde Adri Bom-Lemstra: 'Deze geluiden hebben mij niet bereikt, ik vind het vervelend om te horen.' De provincie speelt bij de invullen van de campagne geen rol, geeft ze aan.

'Dit is de verantwoordelijkheid van de proeftuin, net als bij andere pilotprojecten die de provincie subsidieert. Het gaat erom dat we mensen bewust maken dat het anders kan en dat er producten bij hen om de hoek gemaakt worden.'

Supermarktachtig

Volgens campagneleider Alex Ouwehand van Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland is polarisatie zeker niet de bedoeling van de campagne. 'We geloven juist in de kracht van het collectief van voedselproducenten en zoeken naar wat ons verbindt. Voor de reclameboodschap is bewust een supermarktachtige uitstraling gekozen.'

Want als de campagnemakers ergens tegen willen knokken is het het gangbare retailkanaal, niet de gangbare landbouw. 'Er gaat nu heel veel marge naar supermarkten en tussenschakels die de boer en tuinder misloopt. Dat veranderen is onder meer de inzet van de Kortste Weg.' Verder staat voorop dat voedsel van dichtbij het beste voor het milieu is, ook dat is een drijfveer van De Kortste Weg, verklaart Ouwehand.

Leveranciers

De campagne beoogt in een jaar 20.000 nieuwe afnemers van lokale ketens binnen te halen in Zuid-Holland. Een vijftiental leveranciers waaronder veelal kleinschalige biologische boeren en kwekers en platforms als Willem en Drees en Rechtstreex zijn al aangehaakt.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer