Telers bezorgd om prijsverlaging groente en fruit

Nederlandse telers maken zich zorgen over de prijsverlagingen die bij Nederlandse supermarkten zijn doorgevoerd op groente en fruit.

Telers+bezorgd+om+prijsverlaging+groente+en+fruit
© Twan Wiermans

Bijna een maand geleden startte supermarktketen PLUS de actie 'Laagblijvers'. Andere supermarkten volgden dit voorbeeld. Voorzitter Ko Hooijmans van LTO-vakgroep Paddenstoelen noemt de prijsverlagingen 'te triest voor woorden'.


'Wij hebben er het laatste jaar heel veel energie in gestoken om de prijzen voor paddenstoelen juist hoger te krijgen. Dat wordt nu teniet gedaan. Als het zo doorgaat, zijn er over vijf à tien jaar geen Nederlandse champignons meer op de markt. In 2000 waren er nog 520 champignonkwekers in Nederland, nu nog 110.'

Schaalvergroting

Door schaalvergroting is de productie wel redelijk op peil gebleven. Die daalde van 300 miljoen kilo naar 265 miljoen kilo op jaarbasis. Volgens Hooijmans is een goede prijs van belang om een topproduct te kunnen blijven maken. 'Wij leveren het meest hoogwaardige product van de wereld. De teelt is bijna circulair en we gebruiken amper gewasbeschermingsmiddelen.'

Ondertussen stijgen de prijzen voor grondstoffen, arbeid en de energie, weet hij. 'Kwekers moeten regelmatig onder de kostprijs produceren. Wij hoeven geen woekerwinsten, maar vragen wel een evenrediger stuk van de taart. Alle investeringen, die worden gedaan op het gebied van duurzaamheid, moeten terug te zien zijn in de prijs.'

Prijsontwikkeling

Ook Voorzitter Gerard van den Anker van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) is bezorgd. 'Deze prijsverlagingen kan de sector niet op zich nemen. Die zal moeten komen uit de marges van de supermarkten.'

Op het moment lekt het aan alle kanten, benadrukt Van den Anker. 'De btw op groente en fruit is dit jaar verhoogd. Als er meer fruit verkocht wordt door de supermarkten, kan het wellicht ook een positief effect hebben, maar we zijn bezorgd over de huidige prijsontwikkeling. De prijzen zijn substantieel te laag.'

Handhaven

Volgens Alwin van der Velden van prijsvergelijker Superscanner tonen de vergelijkingen aan dat de supermarkten de verlaagde prijzen tot nu toe handhaven. PLUS begon met de verlagingen eind januari. Ruim een week later volgden supermarkten als Jumbo en Hoogvliet. Albert Heijn heeft ook een aantal producten verlaagd, maar minder dan de andere supermarkten.

'Een aantal supermarkten hanteert een laagste prijsgarantie. Jumbo hanteert een lokaal beleid. Dus in plaatsen waar ook een PLUS is, moeten de Jumbo-filialen mee in de prijsverlagingen', geeft Van der Velden aan.

Bloemkool

Een bloemkool bij de PLUS kostte in januari nog 2,89 euro. Na de prijsverlaging werd dat 1,89 euro en op dit moment is er een actie van bloemkool voor 1,49 euro. Een komkommer kostte 1,02 euro en nu 69 cent. 'Bij Albert Heijn ging er maar een paar cent vanaf. Daar kost een komkommer 0,99 euro, net onder de psychologische prijsgrens van een euro', weet Van der Velden.

PLUS laat weten de kosten van de prijsverlagingen voor eigen rekening te nemen. 'Wij zetten ons in voor een verhoging van de consumptie van groente en fruit', vertelt woordvoerder Debbie Huisman. 'Die staan bij veel consumenten dagelijks op het menu en zijn de basis van elk boodschappenlijstje. Bovendien zijn groente en fruit een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon.'

Zorgen

Huisman is bekend met de zorgen van de paddenstoelentelers. 'Wij hebben contact met Vakgroep Paddenstoelen van LTO Nederland en alle paddenstoelenproducenten. Wij gaan met hen in gesprek over hun zorgen, ons AGF-beleid en de Laagblijvers binnen AGF.'

PLUS verwacht dat telers kunnen profiteren van een hogere verkoop. 'De introductie van de Laagblijvers gaat, zo is de verwachting, zorgen voor de verkoop en dus ook inkoop van extra volume. Daar worden niet alleen wij, maar zeker ook de boeren en tuinders beter van.'

Inkooptraject

Er verandert niets aan het inkooptraject van PLUS, verzekert Huisman. 'Wij werken, via onze leveranciers, op basis van langdurige samenwerkingen met boeren en tuinders. Dat vinden we belangrijk en die koers zetten we onverminderd voort.'

Het prijsniveau voor AGF lag bij PLUS tot voor kort op een gemiddeld marktniveau, vertelt ze. 'We kiezen nu bewust voor een scherper prijsbeleid voor een selectie van alledaags groente en fruit. De prijsverlaging nemen wij voor onze rekening.'

Derving

Het supermarktconcern heeft wel gesneden in het AGF-assortiment. Huisman: 'Met de introductie van de Laagblijvers hebben we goed gekeken naar ons totale AGF-assortiment en ook producten gesaneerd waar relatief veel derving op was'.

Door keuzes te maken gaat de supermarktketen voedselverspilling tegen. 'Omdat we de omloopsnelheid van een groot deel van ons assortiment verhogen, kunnen we bovendien meer producten zonder verpakking presenteren. En dat draagt weer bij aan een beter milieu.'

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 13°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
Meer weer