Coöperatie DOOR wil minder plastic in AGF-schap

Plastic afval is een groot probleem. Om mee te denken in deze discussie is er bij coöperatie DOOR een werkgroep ‘duurzaam verpakken’ opgericht.

Co%C3%B6peratie+DOOR+wil+minder+plastic+in+AGF%2Dschap
© Twan Wiermans

Tomaten in een plastic bakje, komkommers verpakt in folie en paprika’s in een flowpack. Kijk in het AGF-schap en je ziet veel producten verpakt in plastic. Marja Vijverberg, marketeer van coöperatie DOOR, gaat graag met partijen in gesprek om te kijken naar een passende oplossingen om minder plastic in het groenten- en fruitschap te realiseren.

Vermindering van plastic blijkt in de praktijk moeilijk. De coöperatie vindt het belangrijk om iets te doen aan de grote plastic massa die er elk jaar wordt geproduceerd en weggegooid, maar aan de andere kant hebben zijn er ook uitdagingen als de versheid van het product, hygiëne en gemak vanuit de consument.

Uit een onderzoek van bureau IRI komt naar voren dat de shopper van de toekomst kiest voor meer lokale merken/producten (34 procent), kwalitatief betere producten (32 procent) en minder plastic verpakkingen (25 procent). De consument/shopper is dus steeds bewuster bezig met wat hij of zij in de winkel koopt.

Samenwerken

De leverancier van zoete puntpaprika SweetPoint, dat onderdeel is van coöperatie DOOR, is samen met The Greenery bij een Duitse retailer gestart met levering van weer stuks zoete puntpaprika verpakt met een banderol in plaats van het product te verpakken in een zak. Hierdoor is 90 procent van het plastic per verpakking te reduceren. Ook voor andere partijen ontwikkelt coöperatie DOOR verpakkingen met minder plastic.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer