Bromelia wekt positieve associaties op

Bij het zien van de Bromelia heeft de consument alleen maar positieve associaties: mooi, exotisch en kleurrijk. Dat blijkt uit consumentenonderzoek in Duitsland, Frankrijk, Polen en Zweden.

Bromelia+wekt+positieve+associaties+op
© Studio Kastermans

Gemiddeld 85 procent van de ondervraagde consumenten herkent Bromelia goed na het tonen van foto's. Slechts 10 procent van hen weet echter de juiste naam te noemen. Ongeveer de helft van alle consumenten geeft aan wel een Bromelia te willen kopen als ze hem in de winkel zien staan.

De bloemenwinkel en het tuincentrum zijn logische verkooppunten voor Bromelia, vindt de consument. De exotische uitstraling van Bromelia spreekt veel mensen aan. Ook de prijsstelling, de lange bloeitijd en het felle kleurenpalet worden als positief ervaren. Rood wordt vaak genoemd als favoriete kleur, maar tweekleurige varianten zijn ook geliefd.

Luchtzuiverende werking

De luchtzuiverende werking van Bromelia is voor de consument een extra argument om tot koop over te gaan. Ook het label 'duurzaam geteeld' spreekt aan. Consumenten verwachten dat Bromelia gemakkelijk te verzorgen is. maar toch is het niet voor iedereen duidelijk hoe je een exotische plant in leven houdt. Verzorgingstips en instructies zouden die twijfel weg kunnen nemen, blijkt uit het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van de Gewascoöperatie Bromelia van LTO Glaskracht Nederland.

Een sterke voorkeur voor een bepaald type Bromelia is er niet: Guzmania, Vriesea, Tillandsia, Multiflora, Aechmea en Neoregelia hebben allemaal hun eigen fans. Eén Bromelia in een pot heeft de voorkeur, maar een mix van verschillende typen Bromelia in één pot scoort ook hoog.

De consument vindt dat een Bromelia in veel interieurs past, en zeker ook in kantoren, restaurants en hotels. Daarnaast wordt de plant geschikt gevonden als cadeau, bijvoorbeeld voor Moederdag.

Vier landen

Het consumentenonderzoek is eind 2017 uitgevoerd door MarktOnderzoeksCoach.nl in samenwerking met Royal FloraHolland. Voor het onderzoek zijn 2.000 consumenten (plantenkopers in de leeftijd van 18 tot 75 jaar) ondervraagd in Duitsland, Frankrijk, Polen en Zweden. Deze landen zijn belangrijk voor de marktontwikkeling van Bromelia.

Bromeliakwekers en -veredelaars gaan zowel individueel als collectief met de resultaten aan de slag, meldt LTO Glaskracht Nederland. Zij werken bijvoorbeeld aan betere verzorgingsinformatie, willen de naam Bromelia duidelijker communiceren als overkoepelende naam en informatie delen met retailers, detaillisten en groothandelaren.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer