'Remfunctie buisrailwagen voorlopig gedogen'

LTO Glaskracht Nederland wil dat het gebruik van buisrailwagens in de remfunctie voorlopig wordt toegestaan. De huidige bediening met behulp van een voetschakelaar leidt tot veel fysieke klachten bij de gebruikers.

%27Remfunctie+buisrailwagen+voorlopig+gedogen%27
© Nieuwe Oogst

Het overgrote deel van de buisrailwagens in de glastuinbouw werd tot voor kort in de praktijk vooral in de remfunctie gebruikt. De wagen gaat dan automatisch rijden zodra de rem eraf wordt gehaald wordt. Begin 2016 heeft de Inspectie SZW de buisrailfabrikanten verplicht de gas-remfunctie van buisrailwagens aan te passen omwille van de veiligheid. De gas-remfunctie leidt tot ongevallen, aldus de inspectiedienst.

Voetschakelaar

Kwekers zijn vervolgens door de buisrailfabrikanten geïnformeerd hoe de buisrailwagen aan te passen. Door deze aanpassing kunnen de wagens alleen nog met behulp van de voetschakelaar worden bediend. Automatisch rijden is niet meer mogelijk.

Kwekers geven bij LTO Glaskracht aan dat de situatie na aanpassing negatieve gevolgen heeft voor de lichamelijke belasting van medewerkers. Zij zijn gedwongen continu de voetschakelaar in te drukken waardoor sprake is van een statische belasting tijdens de gehele werkdag. Inmiddels hebben om die reden mensen zich al ziek gemeld.

Hernieuwd overleg

Eén van de buisrailfabrikanten is eind vorig jaar door LTO Glaskracht en Stigas benaderd om te zoeken naar oplossingen. Dit verzoek heeft aanvankelijk niet tot actie geleid, aldus LTO Glaskracht, maar in juli van dit jaar zijn Stigas en de buisrailfabrikant in overleg gegaan. Ook Inspectie SZW is hierbij betrokken. Totdat er een oplossing is voor het probleem, dringt LTO Glaskracht erop aan om de remfunctie te gedogen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer