FrieslandCampina boekt meer omzet, maar minder winst

De omzet van Royal FrieslandCampina groeide vorig jaar 10,1 procent naar 12,1 miljard euro. Dat is volgens RFC vooral te danken aan hogere verkoopprijzen en toevoeging van Engro Foods in Pakistan aan de cijfers. De winst daalde met 37,3 procent naar 227 miljoen euro.

Negatieve valuta-effecten drukken de winst, die tevens daalt door eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland en lasten door herstructureringen. De hogere melkprijs wordt grotendeels gecompenseerd door de omzetstijging, maar niet voldoende om toegenomen overige grondstof- en verpakkingskosten goed te maken. Hierdoor staan de marges onder druk, voornamelijk in de consumentenactiviteiten, zo blijkt uit het jaarverslag.

De verkoopvolumes van consumentenproducten in Zuidoost-Azië en van Friso kindervoeding in China ontwikkelen zich positief. Hetzelfde geldt voor de verkoopvolumes in Afrika in het algemeen. Daarnaast groeit de verkoop van caseïnaten en ingrediënten voor de farmaceutische industrie.

Fors hogere melkprijs

De melkprijs voor de leden-melkveehouders stijgt significant met 24,0 procent naar 40,01 euro per 100 kilo melk (exclusief btw, bij 3,47 procent eiwit, 4,41 procent vet en 4,51 procent lactose) door de hogere garantieprijs voor boerderijmelk. De waardecreatie (uitgedrukt in prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) neemt af met 228 miljoen euro naar 142 miljoen euro. Per 100 kilo melk is de waardecreatie met 61,3 procent afgenomen tot 1,33 euro. De afname is het gevolg van de aanpassing in de winstverdeling en het lagere resultaat.

Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: '2017 is voor FrieslandCampina een uitdagend jaar geweest. Enerzijds zien we een goede omzetstijging bij een sterke stijging van de melkprijs voor onze leden-melkveehouders. Anderzijds hebben eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland, volumedruk in Europa en herstructureringen de winst gedrukt.'

'Het afgelopen jaar hebben we aanpassingen in onze organisatiestructuur doorgevoerd die ons in staat stellen sneller en scherper te reageren op de vraag van onze consumenten en klanten, waarmee een nieuwe basis voor groei is gelegd.'

Zuivelmarkt 2017: het jaar van boter

2017 is een jaar van herstel van zuivelprijzen en wordt vooral herinnerd als het jaar van de boter. De marktprijzen voor room en boter bereiken een recordhoogte in het derde kwartaal, terwijl de prijs van melkeiwit, in de vorm van mager melkpoeder, fors daalt. De voorraden van mager melkpoeder stijgen daardoor flink. Dit laat zien hoe volatiel de zuivelmarkt is. Kleine veranderingen in omstandigheden en sentiment kunnen een grote invloed hebben op vraag en aanbod van zuivelproducten en daardoor op de prijzen.

In 2017 is 10.716 miljoen kilo melk door de leden-melkveehouders van de coöperatie aangeboden en blijft daarmee nagenoeg gelijk ten opzichte van 2016, toen 10.774 miljoen kilo melk werd geleverd.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer