Agrifirm prikt met TopCrop gewasbeschermingsmythe door

Agrifirm lanceerde vorige week een nieuwe strategie op het gebied van gewasbescherming. Het concern vermijdt bewust de toevoeging 'middelen'. Met het project TopCrop start het concern tien proefteelten met Albert Heijn en zoekt het bewust de dialoog met consumenten.

Agrifirm+prikt+met+TopCrop+gewasbeschermingsmythe+door
© Han Reindsen

Waarom spreekt Agrifirm van gewasbescherming en niet van gewasbeschermingsmiddelen?

Agrifirm zet in op het verminderen het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen bij een zo hoog mogelijke productie. Het concern wil kenbaar maken dat er naast 'middelen' andere manieren zijn om schadelijke organismen in teelten te bestrijden. De nieuwe strategie is geen reactie op de negatieve berichtgeving in de aardbeienteelt van vorige week. Het concern had zijn symposium al gepland voordat dit in het nieuws kwam.

Wat houdt TopCrop in?

TopCrop heeft als doel om duurzamere groenten en fruit in de supermarktschappen te krijgen. Dit najaar is het driejarige project gestart. In tien proefteelten van veelverkochte alledaagse producten, zoals sperziebonen, spruiten, broccoli en prei, kijken telers en ketenpartijen kritisch naar hoe de milieubelasting geminimaliseerd kan worden met behoud van kwaliteit en opbrengst. De eerste producten uit dit gezamenlijke project moeten komend voorjaar in de supermarktschappen liggen.

Waar richten de proeven zich op?

In de proefteelten is veel aandacht voor bodemvruchtbaarheid, precisielandbouw, innovaties in plantenrassen en de inzet van groene middelen en natuurlijke vijanden van schadelijke organismen. Er wordt onder meer onderzocht of uit de verschillende toepassingen van gewasbescherming wel het maximale wordt gehaald.

We moeten niet bang zijn om te vertellen wat we doen

Rob van de Lindeloof, directeur Inkoop & Marketing Agrifirm Plant

Wie werken er samen in TopCrop?

TopCrop vloeit voort uit een samenwerking tussen Albert Heijn, agf-leverancier Bakker Barendrecht, Stichting Natuur & Milieu en Agrifirm. Hierbij geldt als uitgangspunt 'minder gebruik waar het kan, efficiënt gebruik waar nodig'.

Hoe verloopt de communicatie met consumenten?

De nieuwe visie op gewasbescherming valt onder Agrifirms strategie voor 2017-2020, die als werktitel 'Better Together' heeft. Het concern wil de mythe rond gewasbescherming doorprikken en de maatschappelijke acceptatie ervan vergroten. Albert Heijn organiseert voor klanten open dagen op boerderijen. Telers kunnen dan laten zien welke grote stappen er al zijn gemaakt op het gebied van gewasbescherming. 'We moeten niet bang zijn om te vertellen wat we doen', zegt Rob van de Lindeloof, directeur Inkoop & Marketing Agrifirm Plant.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer