Dutch Agri Food Week wil uitgroeien tot Grüne Woche

Dutch Agri Food Week heeft de ambitie om uit te groeien tot het nationale podium voor voedselproductie en –innovatie. Aanstaande maandag start de derde editie van dit tiendaagse evenement dat vorig jaar 30 duizend bezoekers trok.

Dutch+Agri+Food+Week+wil+uitgroeien+tot+Gr%C3%BCne+Woche
© Dutch Agri Food Week

'We willen graag de trots van de agrifoodsector laten zien. Voor Nederland is dit een zeer relevante sector met een enorme innovatiekracht. Wij Nederlanders vinden het heel normaal wat boeren doen, maar in het buitenland wordt vol bewondering naar hun prestaties gekeken', zegt Inge Homan, projectleider van de Dutch Agri Food Week.

Homan verwijst naar het artikel dat onlangs in het internationale magazine National Geographic verscheen. Onder de titel 'This Tiny Country Feeds the World' werd vol bewondering beschreven hoe Nederlandse boeren en tuinders met de inzet van moderne technologieën enorme opbrengsten genereren en tegelijkertijd hun geologische voetafdruk weten te verminderen.

Internationale stap

'In de toekomst willen we met Dutch Agri Food Week de stap maken naar een internationaal event, waarmee we het buitenland kunnen uitnodigen om een tour te maken langs de Nederlandse agrifoodsector. Duitsland kent met de Grüne Woche ook een jaarlijks evenement waar de hele wereld naar toe komt', aldus Homan.

Dutch Agri Food Week komt voort uit de topsectoren Agrofood en Tuinbouw en Uitgangsmaterialen. Het wordt breed ondersteund door onder meer LTO Nederland, Albert Heijn, FrieslandCampina, ministerie van Economische Zaken, Wageningen University & Research, Rabobank, Vion en Cosun. In 2015 vond de eerste editie plaats, waarna de activiteiten zich steeds verder over het land verspreiden.

Landelijke dekking

'Met MKB Nederland voegen we ook de verwerkende industrie toe aan het programma. Daarnaast doen ook verschillende Greenports mee. Dit jaar zijn de drie noordelijke provincies voor het eerst betrokken. Hierdoor hebben we met de verschillende evenementen die gedurende de Dutch Agri Food Week worden gehouden voor het eerst een landelijke dekking', zegt Homan.

De evenementen die tijdens Dutch Agri Food Week worden gehouden, richten zich niet uitsluitend op consumenten. Ook boeren, bedrijven en kenniscentra presenteren zich aan elkaar met congressen, lezingen en open dagen. Homan: 'Die mix is er bewust. We willen verbindingen leggen aan de voorkant naar consumenten, maar ook aan de achterkant tussen bedrijven. Door kennis te delen willen we innovatie helpen aanjagen.'

Wantrouwen

Dutch Agri Food Week is er voor de agrifoodsector in zijn volle breedte. Zo maakt de organisatie geen onderscheid tussen gangbare en biologische boeren. 'Wij bieden de ruimte voor discussie en nemen zelf geen stelling in. Wat wij met ons programma willen benadrukken is het maatschappelijke belang van gezond en veilig voedsel.'

Volgens Homan krijgen consumenten tegenwoordig van alle kanten informatie over voedsel en de productie daarvan. 'De berichten zijn soms erg tegenstrijdig, waardoor er veel wantrouwen is onder consumenten. De ene keer is suiker slecht voor je en de andere keer valt het weer mee. Om die reden sluiten we het programma op 19 oktober in Wageningen af met een lezing met het thema Hebben we nog vertrouwen in voedingswetenschappers?'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer