Loonbedrijf in Biddinghuizen focust op peterselie

In de provincie Flevoland is sinds dit jaar een bijzondere en opvallende oogstmachine te vinden. Het is de Ploeger MKC-4TR kruidenmaaier van Gebr. Koster in Biddinghuizen. Voor kruidenspecialist VNK oogst het loonbedrijf peterselie.

Loonbedrijf+in+Biddinghuizen+focust+op+peterselie
© Niels van der Boom

Naast de loods van de broers Aalt en Kees Koster, op het industrieterrein van Biddinghuizen, staat een enorme geelgroene machine op vier rupsen. Het is de nieuwe Ploeger MKC-4TR kruidenmaaier. De fabriek waar de kruiden worden gedroogd en verpakt, ligt 2 kilometer verderop.

Sinds 2009 voeren de broers dit werk uit voor VNK. De geschiedenis is in één oogopslag zichtbaar. Achter de schuur staan twee oude kruidenmaaiers. In de loods twee andere machines, die inmiddels twintig jaar oud zijn. Allemaal omgebouwde hakselaars.

24.360 kilo

Heel anders dan de MKC-4TR, gebouwd door machinefabrikant Ploeger in Roosendaal. De maaier heeft een vijfcilinder Scania-motor met een inhoud van 9,3 liter en 400 pk. De machine is ruim 11 meter lang en heeft een gewicht van 24.360 kilo.

Het liefst zien de boeren dat je met een gazonmaaier komt

Kees Koster, Gebr. Koster in Biddinghuizen

De broers Aalt en Kees Koster liepen al jaren rond met het idee voor hun nieuwe machine. Het perfecte plaatje is niet makkelijk te maken. 'Je hebt te maken met een afnemer en telers, die allemaal hun eigen ideeën hebben. Het liefst zien de boeren dat je met een gazonmaaier komt', lacht Kees Koster.

Gewicht en banden

Een kleine en lichte machine is volgens de ondernemer geen optie. 'Die heeft geen capaciteit. Rupsen of banden blijft een discussie. Uiteindelijk hebben we voor vier 61 centimeter brede rupsen gekozen. Zo rij je het gewas minimaal kapot en blijft de bodemdruk laag.' Banden voor en rupsen achter was ook een optie. 'Het nadeel is dat dit de diepteregeling beïnvloedt. Daarnaast is de bandenspanning te hoog.'

De nieuwe bek is dubbel zo breed als op de oude machine. 'Met de 6,5 meter brede bek berijden we 18 procent van de grond. Voorheen was dat 60 procent', zegt Aalt Koster. 'Daarmee is de capaciteit enorm toegenomen. Een belangrijk punt, want VNK heeft een groeiambitie en breidt de teelt van peterselie uit. Vorig jaar reden we met de oude machine twintig uur per dag. Dat vergt veel van mens en machine.'

RTK-gps

Afgelopen winter besloten de broers dat het anders moest en hakten ze de knoop door. 'Het comfort is veel verbeterd. De machine wordt aangestuurd door RTK-gps van SBG. We rijden altijd door hetzelfde spoor en zoveel mogelijk door de spuitsporen, al is dat soms lastig. Ook de spuitsporen moeten met gps zijn aangelegd', zegt Aalt Koster.

Ploeger bouwt jaarlijks tussen de één en vijf van deze machines, voornamelijk om spinazie te oogsten. De machine van Koster is op een aantal punten bijzonder. 'Onder de bek is een klepelas gemonteerd. Zo kunnen we hoger oogsten en wordt de stoppel egaal afgemaaid', legt Aalt Koster uit. 'Het gaat de fabriek om het blad. De steel is afval en kost veel energie om te drogen.'

Plukken

De gebroeders Koster willen daarom experimenteren met plukken in plaats van maaien. Dan wordt het blad van de plant gestript. 'Daarvoor moet het gewas voldoende hoogte hebben, anders zuig je grond mee.'

De maaibek is uitgerust met een dubbele Busatis-maaibalk. Transportbandjes brengen het gewas naar het midden van de machine, waarna het in containers wordt geblazen. 'We hebben geprobeerd spinazie te maaien, maar dat product is te zwaar voor deze brede bek.'

Geen spoorvorming

De peterselie wordt drieënhalf keer per seizoen geoogst. Vroege gewassen vijf keer, afhankelijk van het weer. 'Met onze oude machine was spoorvorming een probleem, wanneer het nat was. Dat is nu voorbij. In het zuidwesten van Nederland rijdt een soortgelijke machine voor VNK. De opbrengst is daar merkbaar beter', zegt Aalt Koster.

De eerste ervaringen met de machine, die half juli is begonnen met oogsten, zijn goed. Afgelopen winter is voor aanschaf met de fabriek en telers overlegd. Weer een hakselaar ombouwen zagen de broers niet zitten.

Speciaalbouw

'Elektronica is niet ons sterkste punt', zegt Aalt Koster. 'Je komt uit op speciaalbouw, waar geen onderdelen voor zijn. Nu staat er een fabriek achter die alles op voorraad heeft liggen. Dat is veel waard. Bovendien besparen we een man en trekker met haakarmcarrier uit. Dat is mooi meegenomen, maar geen doel op zich.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    7° / 2°
    20 %
  • Donderdag
    8° / 2°
    95 %
  • Vrijdag
    10° / 6°
    95 %
Meer weer