Colzaco laat consumenten wennen aan koolzaadolie

Koolzaadolie Hollands Goud is in bijna alle supermarkten te koop; een mijlpaal voor coöperatie Colzaco in Schalkhaar. Ondertussen zoekt de onderneming naar mogelijkheden om het assortiment uit te breiden en de afzet van consumentenproducten te vergroten. Een snelle groei van het ledental en het koolzaadareaal is geen doelstelling.

Colzaco+laat+consumenten+wennen+aan+koolzaadolie
© Koos van der Spek

De ramen van het kantoor van Colzaco in Schalkhaar bieden uitzicht op koolzaadvelden in het Sallandse coulisselandschap. 'Koolzaad is een gewas met veel mogelijkheden en het is ook nog eens mooi om te zien, zeker als de koolzaadvelden in bloei staan', zegt voorzitter Erik Schieven van coöperatie Colzaco.

Coöperatie Colzaco, ofwel de coöperatieve koolzaadvereniging Oost-Nederland, bestaat sinds 2006 en heeft circa 120 leden. De meesten hebben een bedrijf in het oosten van het land, maar de afgelopen jaren hebben zich ook enige koolzaadtelers uit andere regio's aangesloten. Gezamenlijk telen zij ongeveer 200 hectare koolzaad.

Missie

Colzaco heeft als missie om een zo goed mogelijk rendement uit koolzaadteelt te halen door de regionale teelt, verwerking en afzet te coördineren. 'Dat lukt heel goed. Colzaco is een coöperatie zoals een boerencoöperatie moet zijn', stelt Schieven. Door het verwerken van koolzaad van de leden tot consumentenproducten creëert Colzaco toegevoegde waarde die rechtstreeks terechtkomt bij de leden.

Koolzaad is een gewas met veel mogelijkheden en het is ook nog eens mooi om te zien, zeker als de koolzaadvelden in bloei staan

Erik Schieven, voorzitter coöperatie Colzaco

Schieven wijst op een rij flessen met koolzaadolie in het kantoor. 'Sinds enige jaren veroveren we het supermarktschap met koolzaadolie met de merknaam Hollands Goud.'

Grote supermarktketens

Jan van Gerner, commercieel manager bij Colzaco, vertelt dat Hollands Goud vrijwel bij alle grote supermarktketens te koop is. 'Onder meer Albert Heijn, Jumbo, Plus en Coop. Alleen bij de discounters, Aldi en Lidl, staan we niet in het schap.'

Ook Van Gerner is trots op wat Colzaco heeft bereikt. 'Een clubje van 120 boeren die met hun eigen producten onder eigen merknaam bij de grote supermarkten in het schap staan, is iets om supertrots op te zijn. Zeker als je de geschiedenis kent. We hebben koolzaad uit de bulkmarkt getrokken en naar een hoger marktsegment gebracht.'

Brassica

Naast Hollands Goud voert Colzaco het merk Brassica. Dit is het topproduct van Colzaco. 'Voor Brassica gebruiken we de olie die vrijkomt bij de eerste koude persing van het koolzaad.' Colzaco levert Brassica aan groothandels als Hanos en Sligro, ambachtelijke slagerijen, landwinkels en speciaalzaken.

In de supermarkt moet Hollands Goud koolzaadolie concurreren met een groot aantal merken olijfolie. 'In potentie is er volop ruimte om te groeien qua afzet. In Nederland is koolzaadolie bij de consument nog relatief onbekend. In Duitsland is de verkoop van koolzaadolie groter dan die van olijfolie.'

Gezonde leefstijl

Volgens Van Gerner en Schieven zijn er volop argumenten voor consumenten om koolzaadolie te prefereren boven olijfolie. 'Koolzaadolie past perfect bij een gezonde leefstijl; iets wat veel consumenten willen. Het is gezond door een hoog gehalte aan omega 3-vetzuren en het laagste percentage verzadigde vetten. Bovendien is koolzaadolie smaakneutraal en tot hoge temperaturen verhitbaar. De Nederlandse herkomst past in de hedendaagse trend om producten uit de regio te kopen.'

Samen met retailbedrijven probeert Colzaco bij consumenten het verband te leggen tussen koolzaadteelt in Nederland en de olie die ze in de keuken gebruiken. 'We proberen de link te maken tussen de gele koolzaadvelden waar mensen van genieten en onze producten in de winkel. Dat doen we door artikelen in de diverse magazines en bladen van de supermarkten.'

Concurrerende prijs

Dat de consumentenproducten van Colzaco het goed doen, wil niet zeggen dat de leden nu een veel hogere prijs voor hun koolzaad ontvangen. 'In vergelijking met andere afnemers betalen we een zeer concurrerende prijs. Tegelijkertijd groeien de bomen niet tot in de hemel. We zijn bezig met het opbouwen van een goede marktpositie. Dat kost tijd en geld', zegt Schieven.

'Het krijgen van een plekje in de supermarkt is één. Vervolgens moet de consument je product willen kopen en daarna terugkomen voor vervolgaankopen. Pas dan krijg je een vaste plek op het aanrecht en in het supermarktschap. De opbouw van zo'n positie vergt de nodige investeringen.' De voorzitter meldt dat het bestuur van de coöperatie zich wel oriënteert op de beste manieren om een groeiend rendement door te sluizen naar de leden.

Productassortiment

Volgens Schieven en Van Gerner vergt het opbouwen van een sterke marktpositie ook het uitbreiden van het productassortiment. 'Denk bijvoorbeeld aan productvarianten, zoals koolzaadolie met een smaakje. Ook het verwerken van koolzaad in andere producten is een mogelijkheid.'

Een snelle groei van het koolzaadareaal en het ledenaantal is niet wat het bestuur van Colzaco voor ogen heeft. 'Wat ons betreft houdt de omvang van de koolzaadproductie gelijke tred met de hoeveelheid koolzaad die we voor goede prijzen kunnen verwaarden.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer