Reputatiemanagement voor beter imago
Be good & prove it. Doe het goed en bewijs het. Onze organisatie is druk bezig om het imago van onze sector te verbeteren. Of eigenlijk verder te verbeteren, want volgens mij hebben we de laatste jaren al flinke slagen gemaakt, als je het vergelijkt met de jaren van giertanks en lichthinder.
Maar we moeten vooruitkijken, voorbereid zijn op calamiteiten. Eén incident en via sociale media ligt binnen enkele uren je zorgvuldig opgebouwde imago bij het grof vuil. Reputatiemanagement is hierop het antwoord. Voor de beeldvorming worden politici en opiniemakers uitgenodigd op de mooiste bedrijven. Onze gasten nemen daar kennis van de nieuwste ontwikkelingen en worden zo een blik gegund op een zonnige en duurzame toekomst.
Daar is op zich niets mis mee, maar ik heb twijfels bij de eenzijdigheid ervan. Schetsen we wel een realistisch beeld van de verscheidenheid van de bedrijven en komen op deze manier wel alle knelpunten bij de beleidsmakers en opiniemakers in beeld? Wellicht is het een idee om eens een willekeurig bedrijf uit de kaartenbak te bezoeken.
Daarnaast wijst reputatiemanagement terecht op een goede band met de omgeving. Afgaande op mijn eigen ervaringen zou ik zeggen dat deze neutraal tot positief is. En als lokaal bestuurder stel ik mij ook weleens de vraag of we ons niet actiever moeten opstellen. Moeten we naast Kom in de Kas nog meer de aandacht op onze sector vestigen? Het is ook een beetje de vraag of je geen onnodige discussie over de sector gaat afroepen.
Dus houden we toch maar de lijn aan van bescheidenheid en investeren in goede informele contacten. Geen zorgen of misschien toch wel. Ik ervaar dat de negatieve beeldvorming over de sector vaak veroorzaakt wordt door verwaarloosde en vervallen bedrijfsgebouwen en kassen in het landschap. Het landschap waar de burger zijn rust, ruimte en ontspanning zoekt. We hebben onze mond vol over duurzaamheid, maar dat geldt kennelijk niet voor overbodige kassen. Willen we echt nog een stap maken in onze imagoverbetering, dan zullen we daar als sector ook onze verantwoording moet nemen.
De tijd dat de overheid of de markt altijd een oplossing biedt, raakt steeds verder achter ons. Reputatiemanagement is vooral onze eigen verantwoording.
Bekijk meer over:
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH CS 105 PRO
2011, P.O.A.
-
Kuhn GF 8501 MHO
2008, € 4.500
-
Toro TIMECUTTER MR 5075-T
Nieuw, P.O.A.
-
John Deere - 6230R AP CP FHpto
2020, € 136.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %