Rabobank vindt markt glasgroente weer gezond
De glasgroentesector is de afgelopen twee jaar hersteld van de moeizame periode tussen 2009 en 2014. 'De markt voor groenten is letterlijk en figuurlijk gezond', zegt sectorspecialist Patrick Zwaan van de Rabobank.
Het rendement dat ondernemers realiseren is weliswaar deels afhankelijk van factoren waarop zij geen invloed hebben, zoals het weer, energieprijzen en wisselkoersen. Maar zij kunnen wel hun stempel drukken op verkoopmomenten, voorraadbeheer en marketing.
Zeker wanneer ze hun krachten bundelen in doortastende organisaties, zegt de Rabobank in het Visiebericht Glasgroente. 'Ondernemers hebben volop kansen om waarde toe te voegen, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, beleving en gemak. Een daadkrachtige organisatievorm is daarbij noodzakelijk, omdat de concurrentie ook niet stilstaat', zegt Zwaan.
Europese markt
Wereldwijd zijn er steeds meer geavanceerde glasgroenteketens en nieuwe productiesystemen in en rondom grote steden. In de EU groeit de markt voor glasgroenten slechts beperkt, waardoor overaanbod op de loer ligt.
De concurrentie op de Europese markt blijft hevig, aldus de Rabobank. Vooral de Spaanse teelt timmert aan de weg met het verlengen van het teeltseizoen en de omschakeling naar biologische teelt.
Het inspelen op de groeiende vraag naar biologische producten blijft voor Nederlandse telers lastig, zolang biologisch telen in combinatie met substraatteelt niet wordt toegestaan.
Exportmarkten
Rabobank-analist Cindy van Rijswick: 'De Nederlandse glasgroentesector blijft in de toekomst sterk afhankelijk van exportmarkten. Ruim 80 procent van alle in Nederland geproduceerde glasgroente wordt geëxporteerd, veelal naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en in mindere mate Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden.'
Op deze markten heeft Nederland marktaandeel gewonnen met een breed assortiment tomaten, goede kwaliteit en jaarrond levering. 'Bij paprika's en komkommers zal de positie van Nederland flink onder druk blijven staan als er niet meer onderscheidend vermogen wordt geboden', zegt Van Rijswick.
Kwart online
De Rabobank verwacht dat in 2030 een kwart van alle voeding online wordt gekocht. Hierdoor wordt de keten korter, transparanter en is er meer ruimte voor nicheproducten en andere verpakkingseenheden.
Consumenten maken voor hun aankoopbeslissingen steeds vaker gebruik van digitale boodschappenlijstjes. Ondernemers kunnen hierop inspelen door slim gebruik te maken van social media en apps.
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z335E (ZOB) #29558
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn Ploeg Vari Master (RL) #28242
Gebruikt, P.O.A.
-
Toro PROLINE H600
Nieuw, P.O.A.
-
Frontgewicht, staal - beton gewicht , 600, 800 ,1100 kilogram
Gebruikt, € 750
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %